Topp på jobb for Statnett
– Det er liten tvil om at norske ledere er i ferd med å skjønne sammenhengen mellom arbeidsmiljø og bunnlinjen. Det er ingen som legger store ressurser i å skape et godt arbeidsmiljø bare for å være greie. Dette brukes veldig strategisk av de beste for å nå organisasjonens mål, sier Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work Norge.
Selskapet står bak kåringen av Norges beste arbeidsplass, som arrangeres for niende året på rad. Den baserer seg på en omfattende kulturanalyse og en medarbeiderundersøkelse der 149 virksomheter og om lag 40 000 ansatte deltar. Undersøkelsen kartlegger blant annet tillit mellom ledelse og ansatte, stolthet over egen arbeidsplass og kollegialt fellesskap.
Meningsfylt arbeid
Et av parametrene Great Place to Work måler etter er hvor stolte medarbeiderne er av egen arbeidsplass, og på dette feltet er Statnett blant de aller beste i kategorien ”Store virksomheter”.
– Det kommer tydelig fram at de som jobber i Statnett føler at de har en meningsfull jobb i et selskap som er viktig for samfunnet. Dette skaper motivasjon og arbeidsglede, sier Krohn Falck.
– Vi er med her for å måle oss mot de beste. Det viktigste vi får igjen for å skape en god arbeidsplass er engasjerte medarbeidere som har det bra på jobb og produserer mer. Dette gir en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier HR-sjef for IKT-divisjonen i Statnett, Ole Edvard Dahl.
Bruker undersøkelsen aktivt
Årets liste over de 25 beste selskapene har et bredt spenn over ulike bransjer. Krohn Falck forteller at uavhengig av hva du arbeider med er troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap avgjørende for hvor fornøyd du er med jobben din.
– Ingen klarer å skape en av Norges beste arbeidsplasser over natten. De som jobber aktivt med å skape en god kultur og et godt miljø, har dette som en del av virksomhetens langsiktige strategi. Vi får ofte tilbakemeldinger fra de vi samarbeider med at de synes det er stas å konkurrere, men at det er innsikten, analysene og mulighetene til å sammenligne seg med og lære av de beste som er avgjørende for arbeidet videre, sier Krohn Falck.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Great Place to Work Norge, administrerende direktør Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747, jfalck@greatplacetowork.no
* Great Place to Work Norge, prosjektleder Ingrid Mørk, mobil 957 96 505, imork@greatplacetowork.no
Dette er undersøkelsen:
40 000 ansatte i 149 norske virksomheter har vært med på en omfattende undersøkelse der medarbeidere har blitt stilt ovenfor 58 påstander innenfor troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap. Virksomhetene gjennomgår også en kulturanalyse som kartlegger interne retningslinjer og praksiser.
Vinnerne 2012:
Store Virksomheter (over 250 ansatte)
- Finn.no
- Microsoft
- Reitangruppen
- Accenture
- Berg-Hansen Reisebureau
- Steria
- Flytoget
- Bouvet
- Cisco
- Statnett
Mellomstore virksomheter (20-250 medarbeidere)
- Miles
- Webstep
- Kantega
- Skagen Fondene
- Meltwater Group
- Affecto
- Abbott
- Umoe Consulting
- Eiendomsmegler 1 Midt-Norge
- Columbus
Små virksomheter (20-50 medarbeidere)
- Iterate
- Compendia
- Conceptos Consulting
- Eiendomsmegler 1 Ringerike Hadeland
- Increo
Årets klatrer
Eiendomsmegler 1 Midt-Norge
Kilde: Great Place to Work
Dette er Great Place to Work Norge:
Analyse- og rådgivingsselskapet Great Place to Work ble etablert i Norge i 2003. Globalt jobber Great Place to Work med 6000 virksomheter og over ti millioner medarbeidere årlig. Great Place to Work står bak verdens mest utbredte medarbeiderundersøkelse som tillater sammenlikning mellom virksomheter.