Topp på jobb for Reitangruppen
– Det er liten tvil om at norske ledere er i ferd med å skjønne sammenhengen mellom arbeidsmiljø og bunnlinjen. Det er ingen som legger store ressurser i å skape et godt arbeidsmiljø bare for å være greie. Dette brukes veldig strategisk av de beste for å nå organisasjonens mål, sier Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work.
Selskapet står bak kåringen av Norges beste arbeidsplass, som arrangeres for niende året på rad. Den baserer seg på en omfattende kulturanalyse og en medarbeiderundersøkelse der 149 virksomheter og om lag 40 000 ansatte deltar. Undersøkelsen kartlegger blant annet tillit mellom ledelse og ansatte, stolthet over egen arbeidsplass og kollegialt fellesskap.
Verdier hugget i stein
Felles for årets vinnere er at de er særdeles flinke til å skape tillit og nærhet mellom ledere og medarbeidere. Reitangruppen, som kommer på tredjeplass i kategorien med flere enn 250 ansatte, utmerker seg med sin særegne kultur og synlige ledelse. Blant annet har selskapet hugget verdigrunnlaget sitt i stein, bokstavelig talt. Steinen står utenfor deres kontorer i Oslo og Trondheim.
Det var en fornøyd toppleder, Magnus Reitan, som tok imot heder og ære under utdelingen på Grand på mandag. – Dette er et bevis på at verdibasert lederskap fungerer. De ansatte føler seg verdifulle og 95 prosent svarer at de er stolte av å jobbe i Reitangruppen. Man skaper ikke verdier uten fornøyde ansatte, sier Reitan.
– Selskapet har som mål å bli det mest verdidrevne selskapet i Skandinavia. Det er kanskje mange som tror at det er vanskelig å gjennomføre i et så omfattende konsern som Reitangruppen, som alene sysselsetter over 27 000 mennesker i Skandinavia og Latvia. Men i Reitangruppen innledes faktisk alle møter med over seks personer med en gjennomgang av verdigrunnlaget. I tillegg har selskapet sin egen filosofibok, sier Krohn Falck.
Bruker undersøkelsen aktivt
Årets liste over de 25 beste selskapene har et bredt spenn over ulike bransjer. Krohn Falck forteller at uavhengig av hva du arbeider med er troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap avgjørende for hvor fornøyd du er med jobben din.
– Ingen klarer å skape en av Norges beste arbeidsplasser over natten. De som jobber aktivt med å skape en god kultur og et godt miljø, har dette som en del av virksomhetens langsiktige strategi. Vi får ofte tilbakemeldinger fra de vi samarbeider med at de synes det er stas å konkurrere, men at det er innsikten, analysene og mulighetene til å sammenligne seg med og lære av de beste som er avgjørende for arbeidet videre, sier Krohn Falck.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Great Place to Work Norge, administrerende direktør Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747, jfalck@greatplacetowork.no
* Great Place to Work Norge, prosjektleder Ingrid Mørk, mobil 957 96 505, imork@greatplacetowork.no
Dette er undersøkelsen:
40 000 ansatte i 149 norske virksomheter har vært med på en omfattende undersøkelse der medarbeidere har blitt stilt ovenfor 58 påstander innenfor troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap. Virksomhetene gjennomgår også en kulturanalyse som kartlegger interne retningslinjer og praksiser.
Vinnerne 2012:
Store virksomheter (over 250 ansatte)
- Finn.no
- Microsoft
- Reitangruppen
- Accenture
- Berg-Hansen Reisebureau
- Steria
- Flytoget
- Bouvet
- Cisco
- Statnett
Mellomstore virksomheter (20-250 medarbeidere)
- Miles
- Webstep
- Kantega
- Skagen Fondene
- Meltwater Group
- Affecto
- Abbott
- Umoe Consulting
- Eiendomsmegler 1 Midt-Norge
- Columbus
Små virksomheter (20-50 medarbeidere)
- Iterate
- Compendia
- Conceptos Consulting
- Eiendomsmegler 1 Ringerike Hadeland
- Increo
Årets klatrer
Eiendomsmegler 1 Midt-Norge
Kilde: Great Place to Work
Dette er Great Place to Work Norge:
Analyse- og rådgivingsselskapet Great Place to Work ble etablert i Norge i 2003. Globalt jobber Great Place to Work med 6000 virksomheter og over ti millioner medarbeidere årlig. Great Place to Work står bak verdens mest utbredte medarbeiderundersøkelse som tillater sammenlikning mellom virksomheter.