På nett uten internett
Du kjenner dem fra bensinstasjonen og kjøpesenteret – store skjermer som gir deg pølsemeny og forteller om tilbud på vinterbuketter i blomsterbutikken. Snart blir informasjonsskjermer kanskje en del av arbeidsdagen din.
Veolia Miljø har rundt 1200 ansatte. Hele 70 prosent av dem har ikke tilgang på konsernets nettverk i arbeidstiden. Derfor har bedriften hengt opp informasjonsskjermer ved gjenvinningsanlegg og stoppesteder for sjåfører.
– Det er viktig for oss at alle ansatte har lik tilgang til informasjon. Vi får utrolig mange positive tilbakemeldinger og opplever et stort engasjement ute i organisasjonen, sier Annica Fiedler, kommunikasjonssjef i Veolia Miljø.
Fra pølsepriser til internpleie
Stadig flere arbeidsgivere tar nå i bruk slike løsninger for å nå ut til sine ansatte, ifølge leverandør av skjermkommunikasjon, ComQ. En klok investering, mener professor Peggy Simcic Brønn ved BI. – De har virkelig skjønt at de har en mangfoldig arbeidsstokk og at én kommunikasjonskanal ikke passer for alle. Alle i organisasjonen har behov for å være en del av kommunikasjonen, sier hun.
Å sørge for god informasjon til alle handler også om å ta vare på sine ansatte, mener BI-professoren. – Det er et gammelt ordtak som sier at hvis du tar vare på innsiden, vil innsiden ta vare på utsiden. At egne ansatte er gode ambassadører for selskapet er antagelig mye mer verdt enn alle de pengene som brukes på reklame, sier Brønn.Hun anbefaler også bruk av skriftlige nyhetsbrev: De kan man lese hvor som helst, når det passer. Og det er fin dokumentasjon for ettertida.
Verden møtes i Groruddalen
Ved Groruddalen Miljøpark er det 51 ansatte – med 13 ulike nasjonaliteter. Da er det ekstra viktig at informasjon kommer ut på en kort og lettfattelig måte, forklarer Fiedler.
Ole J. Mørch i ComQ forteller at ansatte i økende grad forventer og ønsker relevant informasjon om bedriften de jobber i. – Intranett gir liten effekt for ”gutta på gølvet”. Levende bilder der de ferdes sikrer at budskapet blir oppfattet. Man kan også nå raskt ut med for eksempel nødmeldinger og annen kritisk informasjon, sier han.
Informasjonen som går ut fra Veolia Miljø er delt inn i tre kategorier: Konsern, divisjon og lokal. Den første er gjerne informasjon fra konsernledelsen. På de lokale skjermene blir det informert om lokale resultater og at det blir kake å få på fredag. (Pressenytt)
Kontaktperson:* Veolia Miljø, kommunikasjonssjef Annica Fiedler, mobil 918 40 654.
Bildetekst 01:
MANGE NASJONALITETER: Med ansatte fra 13 ulike nasjoner er det ekstra viktig å nå ut med lettfattelig og tydelig informasjon. Foto: Johnny Syversen
* Kommunikasjonsløsning for å kommunisere et levende budskap i et nettverk av skjermer, der innholdet styres og distribueres sentralt.
* Tradisjonelt mest utbredt i vare- og tjenestehandel, men benyttes nå i økende grad til interninformasjon.
* Veolia Miljø har i dag 46 skjermer i kantiner, på kjørekontorer og på ulike lokasjoner der de når målgruppen best mulig.
* De regner med å ha 60 skjermer uten innen prosjektet er ferdig.* Skjermene brukes som supplement til blant annet internavis, nyhetsbrev, Facebook og hjemmesiden.
IMG_2987 medium.jpg 2,91 kB (3000x1877)
IMG_3001 medium.jpg 3,38 kB (3000x1877)