Hjelper umotiverte studenter – får innovasjonsstøtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi NKI Nettstudier.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Hjelp til de studietrøtte
Tusenvis av stillinger står tomme fordi vi mangler folk. Samtidig hopper mange av utdanningen sin. Slik går samfunnet glipp av mye kvalifisert arbeidskraft, mener NKI Nettstudier.
Nå går nettstudieaktøren inn i en tverrfaglig innovasjonsprosess sammen med Comte Bureau for å forstå hvorfor studenter dropper ut – og finne ut hvordan flere kan motiveres til å fullføre studiene.
Ved å få flere til å fullføre studieløpet, vil den nasjonale kunnskapsmangelen bli mindre. Samtidig vil flere studenter få gode og meningsfulle jobber.
Juryen uttaler at prosjektet er viktig og nyskapende, med høy formidlingsverdi og stort næringspotensial.
«Med en brukerdrevet tilnærming, kan dette prosjektet sette en ny standard for digital utdanning. Ved å øke gjennomføringsgraden, vil prosjektet bidra til å redusere kompetansegapet i Norge, spesielt i mindre sentrale strøk, samtidig som det styrker NKI Kompetanse som en ledende utdanningsinstitusjon,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 470 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* NKI Kompetanse AS, Martine Ellingsen, mobil 93 87 45 23, martine.ellingsen@intendiagroup.com
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
NKI - prosjektteam i arbeid2 - foto Terje Borud.jpg 10,07 MB (4500x2531)
1riksbilde-4094 Anne E Bull og Cecilie Myrseth - foto Morten Brakestad.jpg 5,81 MB (7942x5297)