Hindrer arbeidsulykker, reparerer arbeidshverdagen og får unge i jobb
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi tre prosjekter med potensielt stor relevans for norsk arbeidsliv. Til sammen får de nesten 1,7 millioner kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Gjensidige forsikring: Vil hindre knall og fall på jobb
Fallskader koster 9,5 milliarder kroner bare i forsikringsutbetalinger hvert år. Også helsesektoren og NAV har store kostnader knyttet til fall, og i tillegg kommer den menneskelige kostnaden. Hva om denne ulykkesstatistikken kunne falle – bare litte grann?
Den utfordringen griper Gjensidige forsikring. De vil studere en yrkesgruppe som er særlig utsatt for fallskader, nemlig bygningsarbeidere, og de vil konsentrere seg om vintersesongen. Med seg på laget har de tunge bransjeaktører som Peab Norge og Consto samt foreningen Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg.
Designavdelingen i AT Arkitektur, Fabric+, skal lede designprosessen. Både bygningsarbeidere og sikkerhetseksperter skal bidra med sin kompetanse. Målet er å komme fram til nye sikkerhetsprotokoller og -løsninger som gjør at færre faller på byggeplassen.
Juryen mener prosjektet tar opp en viktig utfordring i bransjen.
«Ved å rette søkelyset mot vinterfarer og forebygging av fall på byggeplasser, kan prosjektet gi verdifull innsikt for bransjen. Det er også relevant for bredere samfunnsmessige utfordringer som fall blant eldre. Med et klart potensial for å redusere både skadekostnader og langvarige funksjonshemninger, representerer prosjektet et betydelig bidrag til både sikkerhet og økonomisk bærekraft i arbeidslivet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.
KGK Norge: Vil fikse reparatørens utfordringer
Uten en hær av mekanikere på hjul som drifter utstyr og maskiner, kan konsekvensene bli dramatiske for norsk infrastruktur og verdiskapning. Samtidig strever denne bransjen med synkende rekruttering, mange helseplager, dårlig kjønnsbalanse og problemer med bærekraften.
Nå skal KGK Norge og Pivot Industridesign prøve å løse disse problemene. I et tverrfaglig designprosjekt skal de studere mekanikeres hverdag og virke, særlig innenfor helse, miljø, sikkerhet og kvalitet.
Lykkes de med innovasjonsprosjektet, kan fremtidens feltservicemekanikere rekrutteres fra et mye bredere lag av befolkningen, arbeide på en mer bærekraftig måte og stå lenger i arbeid.
Juryen ser store muligheter i prosjektet, og trekker fram hvordan det kan være med på å introdusere fagområdet industridesign inn i en tradisjonell bransje som er nødt til å tenke nytt for å takle fremtidens utfordringer.
«Identifiseringen av problemer som kan løses med nye produkter og løsninger, i tillegg til eksportpotensialet og muligheten for utvikling og produksjon i Norge, vurderes som særlig verdifulle aspekter ved prosjektet. Kartleggingen kan danne et datasett med stor egenverdi, en viktig del av prosjektet som kan skape langsiktig verdi og innsikt for bransjen,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Jelpr: Motiverer unge ledige
Om lag én av ti ungdom og unge voksne er verken i jobb, utdanning eller opplæring. Samtidig bruker staten milliarder på vikarbyråer, og de fleste bedrifter mangler arbeidskraft.
Rekrutteringsplattformen Jelpr ønsker å finne ut hvordan de kan motivere personer som har falt utenfor arbeidslivet til å komme i jobb igjen. Jelpr mener at midlertidige oppdrag både kan redusere ledigheten på kort sikt og gi arbeidsledige praktisk erfaring, mestringsfølelse og en mulighet til å prøve ut arbeidsevnen sin.
Sammen med designbyrået Sikt skal de undersøke utfordringene arbeidsledige står overfor, særlig i møte med NAV og andre instanser.
Denne innsikten skal kombineres med en bedre forståelse av behovene til arbeidsgivere og andre interessegrupper. Målet er en skape en helhetlig og innovativ tjeneste som bidrar til at flere kommer i arbeid.
Juryen konstaterer at prosjektet går løs på komplekse utfordringer knyttet til ledighet og utenforskap, samtidig som det også kan levere verdier til arbeidsgivere.
«Næringspotensialet er betydelig, da prosjektet kan posisjonere Jelpr som en foretrukket partner for rekruttering på tvers av bransjer, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle en plattform som reduserer kostnader og effektiviserer prosessene for bemanning, kan prosjektet sette en ny standard for hvordan teknologi kan koble arbeidskraft med behov i markedet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 580 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Gjensidige forsikring ASA, Johannes Nilssen, mobil 98 69 26 13, johannes.nilssen@gjensidige.no
* Jelpr AS, Christian Reitan, mobil 91 18 60 34, christian@jelpr.no
* KGK Norge AS, Ole-Martin Lundefaret, mobil 41 18 54 61, ole-martin.lundefaret@kgk.no
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
1riksbilde-4094 Anne E Bull og Cecilie Myrseth - foto Morten Brakestad.jpg 5,81 MB (7942x5297)
3riksbilde-4377 Anne E Bull.jpg 5,89 MB (5464x8192)