Dobling i bruk av personlig trener
Produktsjef for personlig trening ved Elixia, Atle Arntzen, forteller at tiden der personlig trenere (PT) var forbeholdt superstjerner og toppidrettsutøvere er forbi.
– Bruken av PT har skutt til værs de siste årene, og stadig flere vanlige folk leier nå egen instruktør for å få mest mulig ut av treningen. Vi opplever faktisk så stor etterspørsel at utdanningsinstitusjonene i Norge ikke klarer å utdanne personlig trenere raskt nok. Det siste året har vi har vært nødt til å hente kvalifisert arbeidskraft fra Sverige, sier han.
Økning i hele landet
Elixias tall viser en markant salgsøkning i de fire største byene i Norge. – I både Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger ser vi at salget av personlig treningstimer har steget, sier Arntzen. Han forteller at Elixias treningssenter på Lilleaker alene har gjennomført over 8700 timer med personlig trener i 2009.
– Bruken av PT vokste først fram i Oslo, men vi ser at flere andre byer har kastet seg på bølgen de siste årene, sier Arntzen. Han tror den eksplosive økningen skyldes en kombinasjon av større forståelse for helsegevinstene ved trening og at unge mennesker innser at å investere egen helse er det lureste de kan gjøre..
Enorm vekst
Elixia begynte å tilby personlig trening i Norge i 2003, og omsatte for 1,7 millioner første året. I 2009 solgte treningssenterkjeden personlige treningstimer for over 38 millioner kroner, noe Arntzen mener er et resultat av kjeden de siste årene har satset på personlig trening. – Kartlegging av kundenes ønsker og behov helt fra starten av er viktig, slik at vi gjør ting riktig fra dag 1, sier han.
– I starten var den typiske kunden en kvinne i alderen 35-50 år, og disse er det fremdeles mange av. Forskjellen er at dette nå kun er en av mange brukergrupper. Vi huser alt fra topptrente idrettsutøvere som vil presses maksimalt, til familiefedre på 40 år som trenger hjelp til å trene effektivt når det lar seg gjøre, sier han.
Byttet ut treningsveilederen
I 2008 kom det gjennom kjedens brukerundersøkelser fram at 8 av 10 kunder ikke var fornøyde med den daværende ordningen med treningsveileder. – Tidligere satte treningsveilederen bare opp et styrketreningsprogram til kunden når vedkommende startet. Dette ble fort monotont og kjedelig, og førte til at treningsvanene sklei ut for de fleste, sier han.
Løsningen ble å tilby alle kunder to timer med personlig trening inkludert i medlemskapet ved oppstart.
– Vi valgte å skreddersy treningsopplegget for alle våre kunder, noe som ble en suksess fra første stund. Resultatet er at mange velger å fortsette med PT etter disse to timene. I januar og februar i år solgte vi personlig trening for til sammen over 8 millioner kroner, så dette er lønnsomt for oss og gir fornøyde kunder, sier Arntzen.
Deler på treneren
Arntzen mener nøkkelen til en vellykket treningsøkt er å trene sammen med noen. – Hovedårsaken til at folk slutter eller blir såkalte støttemedlemmer er at de går lei av å sitte alene å gjøre de samme kjedelige øvelsene. Med en PT eller en fast treningskamerat går det mye lettere, sier han.
Produktsjefen forteller at trenden er å dele på en personlig trener. – Dette er billigere, samtidig som du får et felleskap som gjør det morsommere og lettere å komme seg på trening, sier Arntzen.
Kontaktpersoner:
* Elixia, markedssjef Alfhild Heyerdahl, mobil 934 68 508
* Elixia, produktsjef for personlig trening Atle Arntzen, mobil 918 58 575
* Elixia har 117 000 medlemmer i Norge og 30 000 medlemmer i Finland.
* Markedsleder på personlig trening i Norge
* 31 sentre i Norge
* 250 personlig trenere