presseticker

Skip to main content

To maritime innovasjoner fra Rogaland

  Publisert: 27.11.2013 07:00 - av  Henning Poulsen

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt

Oslo: Den haugesundsrelaterte næringsklyngen Maritime CleanTech West vil finne svaret på norske transportutfordringer. Biota Guard fra Stavanger vil overvåke miljøet på store havdyp ved hjelp av blåskjell. Begge skal bruke designmetodikk i innovasjonsarbeidet.

Gründerbedriften Biota Guard har vekket betydelig oppsikt med sin biologiske teknologi for å måle utslipp ved oljeinstallasjoner til havs. Sensorene er nemlig levende blåskjell. I løpet av de siste fem årene har selskapet femdoblet antall ansatte og utløst opp mot 40 millioner kroner i investeringer til forskning og utvikling.

 

Nå kastes blikket mot dypere farvann. Behovet for overvåking i arktisk hav ned mot 500 meter øker stadig. Derfor har Biota Guard fått 350 000 kroner av Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å videreutvikle løsningen slik at den kan fungere i det røffe miljøet, og som skal åpne dører inn i olje- og gassindustri over hele verden. Biota Guard skal bruke interaksjonsdesignere og industridesignere for å utvikle konseptet helt fra bunnen. Arbeidet skal forankres i brukerinnsikt og tilbakemeldinger fra kunder.

 

– Tradisjonelt har ikke design stått spesielt sterkt i olje- og gassektoren, men de siste årene har vi sett at bransjen virkelig har fått øynene opp for innovasjonspotensialet som ligger i designmetodikk. Ved hjelp av designere kan bransjeaktørene tenke nytt rundt kompliserte problemstillinger, blant annet miljøutfordringer, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd.

 

Banebrytende klyngesamarbeid

For å møte fremtidens mange transportutfordringer må kystflåten styrkes og fornyes. Nå har klyngeorganisasjonen Maritime CleanTech West, med tyngepunkt i haugesundstraktene, bergensregionen og Sunnhordland, fått 590 000 kroner fra DIP for å arbeide mot nettopp dette målet.

 

– Dette er et svært spennende og annerledes prosjekt, der en maritim bedriftsklynge jobber sammen med designere mot et felles mål, og der de utnytter hverandres kompetanse og erfaringer. Dersom prosjektet lever opp til forventningene kan resultatet bli en mer bærekraftig maritim næring, sier Anita C. Drabløs i Norsk Designråd.

 

Sammen med industridesignere og skipsdesignere skal klyngeselskapet utvikle et helt nytt konsept for skip i kysttrafikk. Gjennom omfattende kartlegging og analyser skal prosjektet svare på en rekke utfordringer: Energieffektivitet, fornybare energiformer, mer effektiv operasjon, bedre fremdriftsløsninger, skrogutforming, lasting og logistikk. Målet er et fartøyskonsept som er konkurransedyktig på økonomi, miljø og hastighet.

 

Blant selskapene i innovasjonsprosjektet finner vi rederier, verft og utstyrsleverandører i regionen Sunnhordland/Haugalandet som North-sea Container Line (NCL), Eidesvik, Østensjø, skipsverftet Fjellstrand, utstyrsleverandørene Servogear, Mecmar, Wärtsilä Norway og energiselskapet Sunnhordland Kraftlag. I tillegg deltar forskningsmiljø som Polytec og CMR Prototech, samt interesseorganisasjonen Fraktefartøyenes Rederiforening i prosjektet.

 

7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter

DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.

 

I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html

 

Bildetekst:

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt

 

FAKTABOKS

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge

* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.

* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.

 

Les mer på www.norskdesign.no/dip

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Maritime CleanTech West, Hege Økland, mobil 957 53 695

* Biota Guard, Bjørn Lingjerde, mobil 476 06 398

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak foto anita og cathrin.jpg 4,34 MB (4308x2854)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.11.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS