To Fredrikstad-innovasjoner får støtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Jøtul og KOK. Sistnevnte bruker Eker som designpartner.
Til sammen får de to Østfold-relaterte prosjektene om lag 1,2 millioner kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Jøtul: Utvikler fremtidens brenselsovn
Ved- og pelletsovner har vært i vinden de siste årene, både på grunn av galopperende strømpriser og generell usikkerhet rundt energiforsyningen. Samtidig kommer det stadig flere alternative oppvarmingskilder samt strengere reguleringer av utslipp og energieffektivitet.
For å beholde sin ledende markedsposisjon, ser tradisjonsrike Jøtul at de må tenke nytt. Derfor setter produsenten med hovedkontor og støperi på Kråkerøy i Fredrikstad nå i gang et åpent innovasjonsprosjekt sammen med Designit, der målet er å utvikle fremtidens miljøvennlige og brukervennlige oppvarmingskilder.
Juryen roser Jøtul for å ha en åpen og samfunnsnyttig tilnærming
«Ved å utvikle ved- og pelletsovner som møter moderne krav til lavere utslipp og høyere energieffektivitet, vil prosjektet ikke bare styrke Jøtuls konkurranseevne, men også bidra til å forbedre Norges beredskap knyttet til elsikkerhet og oppvarming. Dette gir store muligheter for eksport og global innvirkning,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 550 000 kroner fra DOGA.
KOK: Vil få verden med på norsk badstubølge
Flytende badstuer har tatt Norge og Norden med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster.
Nå vil KOK, en av de fremste badstuaktørene i Norge, eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet.
Sammen med Eker Design legger KOK derfor ut på en designdrevet innovasjonsreise. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen.
Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.
«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Jøtul AS, Espen Auensen, mobil 91 10 59 67, espen.auensen@jotul.no
* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 117,5 millioner kroner til totalt 283 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Jotul_F_170_lyssignal_JT_04100.JPG 7,06 MB (3500x5000)
kok_høst_23_01 foto KOK.jpg 10,69 MB (8192x5464)