Merkedryss over helseprodukter
Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.
– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Blant årets merkemottakere finner vi Rikshospitalet for sin sykehusbok for barn, Inora for en slange- og ledningssamler for sykehus, akupressurbøylen AcuFriend, den nye hjerte-lunge-redningsmåleren til Laerdal Medical og selskapsidentiteten til Axellia Pharmaceuticals
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Nyskapende barnebok
Rikshospitalet har fått Merket for god design for ”Sykehusboka”, som er utviklet sammen med byrået Design To Be, forfatter Taran Bjørnstad og et tungt fagmiljø ved sykehuset. Boka deles ut til barn i alderen 8 til 12 år som er innlagt på sykehus i mer enn tre dager, og fungerer som både loggbok, aktivitetsbok, minnebok og medisinsk hjelpebok – i tillegg til å være en skjønnlitterær bok.
Hensikten er å hjelpe barna med å bearbeide oppholdet, og for å skape dialog mellom barn, foreldre og helsepersonell. Kristine Hetland Clark, prosjektleder for Sykehusboka ved Rikshospitalet , dette er kommunikasjon på barnets premisser og et unikt og helt nytt verktøy for norske sykehus.
– Vi så behovet for å styrke dialogen mellom barn, behandler og foreldre, samt sikre barnets rettigheter og behov på en best mulig måte. Et annet viktig punkt var å se det friske barnet i det syke. For mange voksne kommer pasientrollen ofte naturlig, mens sykdom ikke nødvendigvis forandrer på hvordan et barn tenker og føler, sier Hetland Clark.
Kan bli internasjonal
Boka ble delt ut blant alle barn i målgruppen på Rikshospitalet i 2007, og ble en stor suksess. Dette førte til at departementet i fjor bevilget penger til å lansere Sykehusboka ved alle landets sykehus. Boka er nå trykket opp i 11 000 eksemplarer.
Til høsten skal boka evalueres, og en internasjonal satsing kan stå på trappene. Undersøkelser Rikshospitalet gjorde i forkant av utviklingen av Sykehusboka avslørte nemlig at det verken i Norge eller ved sykehus i Vest-Europa finnes noe tilsvarende produkt.
– Det har allerede vært dialog med sykehus i andre land om en oversettelse av boka. I tillegg arbeider vi med en versjon som retter seg mot søsken av barn som legges inn på sykehus, forteller Hetland Clark.
Tubetrøbbel
På dagens sykehus er det en utfordring å holde orden på alle slanger, tuber og ledninger som går til og fra pasientene. Dette kan føre til at medisin- og væsketilførselen blokkeres, eller at ledninger rives ut av pasienten.
Det ble utgangspunktet for en god og svært enkel nyskaping. Sammen med Hugo Industridesign har Inora på Hamar utviklet Orio, en slange- og ledningssamler for sykehusbruk.
Kan festes på alt
– Orio kan festes på alt av rør og stenger på sykehuset, og brukes som en samleenhet for alt av tuber, ledninger og slanger. På enkelte avdelinger er det opptil 15 ledninger per pasient, og behovet for oversikt er stort, påpeker Christer Kitdal, markedsansvarlig i Inora.
Han har selv bakgrunn som sykepleier, og fram mot lanseringen av Orio i desember i fjor brukte han mye tid på å traske rundt i sykehuskorridorer med ulike prototyper på produktet.
– Vi har jobbet mye opp mot sykehusene, og prøvd å finne løsninger på konkrete problemer og utfordringer i hverdagen til legene og pleierne, sier Kitdal.
Han konstaterer at det i dag finnes ytterst lite design på norske sykehus - kun funksjon. – Her ligger det store muligheter for de som kan kombinere funksjon med design. Orio er en god ide presentert gjennom god design, sier Kitdal.
Stor interesse utenfor Norge
Så langt har Innovasjon Norge-støttede Inora inngått distribusjonsavtaler for Orio i Norge, Sverige og Danmark. Hittil har selskapet solgt et par tusen enheter i Skandinavia, og har kontrakt på å levere 7000 enheter de nærmeste månedene.
– Alle distributørene vi har snakket med har ønsket Orio i sortimentet sitt, noe vi tar som et veldig godt tegn. Via distributøren i Sverige har vi dessuten fått høre at det er interesse for oss i Italia, sier Kitdal, som også skal forhøre seg om muligheter for distribusjon i USA.
Redder liv
Dersom du får hjertestans kan riktig utført hjerte-lunge-redning doble overlevelsessjansene dine. Dessverre kan det i en presset situasjon være vanskelig å levere brystkompresjoner på en korrekt måte.
Derfor har Laerdal Medical utviklet CPRmeter, som gir deg tilbakemeldinger på hvordan du utfører kompresjonene. Nå belønnes det Stavanger-baserte selskapet med Merket for god design.
– Hovedmålgruppen er den profesjonelle livredderen, som trenger et produkt som hjelper dem uten å forandre etablerte arbeidsrutiner, forteller Jan Holm, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Laerdal Medical. Selskapet har en 50 år lang historie med å produsere medisinske behandlings- og opplæringsprodukter, og er i dag markedsleder internasjonalt i sitt segment.
Veiledning i sanntid
CPRmeter gir brukeren sanntidstilbakemelding på både kompresjonsdybde og –rate. Den teller kompresjoner og gir tilbakemelding ved for eksempel for lange opphold mellom kompresjonene. På den måten vet livredderen om han eller hun er innenfor den anbefalte livredningsprosedyren.
Det står et titalls produktutviklingsingeniører og industridesignere bak CPRmeter. Forrige generasjon av dette produktet selges sammen med hjertestarter fra blant andre amerikanske Philips, og er blitt solgt til markeder på de fleste kontinenter. Også den nye versjonen av CPRmeter finnes som kabelversjon, og kan kobles til Philips nye hjertestarter FR3.
Skryt fra statsråd
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.
– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.
Norsk design stilles ut
Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.
– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.
På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.
(Pressenytt)
Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Laerdal Medical markeds- og kommunikasjonsdirektør Jan Holm, mobil 906 41 133
* Rikshospitalet, informasjonsrådgiver Kristine Hetland Clark, mobil 952 35 781
* Inora as, markedsansvarlig Christer Kitdal, mobil 415 20 110, christer@inora.no
* Inora as, daglig leder Stian H. Løvlien, mobil 950 06 900, stian@inora.no
* AcuFriend, daglig leder Turid Bergersen, mobil 926 65 696
* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)