Leter etter ny moteinnovasjon – får ros av bransjen

Denne ulljakken ble aldri satt i produksjon. Det har Northern Playground sannsynligvis spart mye penger på. Foto: Northern Playground
Siden 2009 har en rekke bedrifter innen mote og bekledning fått midler gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Nå ønsker DOGA nye søknader fra gründere og bedrifter i bransjen.
Visualiserer strikkeplagg
Det startet med to pinner og en drøm om å revolusjonere strikkemarkedet. I fjor mottok Dreamknit 410 000 kroner i DIP-støtte for å gjøre nettopp dette.
– Vi har fått et nytt grafisk grensesnitt og bedre kundeflyt. Nylig lanserte vi endelig en 3D-modell for visualisering av plagg. Den har allerede rukket å bli populær blant kundene våre, sier Ingrid Volden Smehagen, daglig leder og medgründer i Dreamknit.
Flertallet av dagens strikkere er under 40 år. De er lei av strikkeoppskrifter som låser dem i garn- og designvalg, og vil heller designe egne plagg. For å hjelpe dem på veien måtte Dreamknit selv ha hjelp. Heller enn å lage en løsning de tror vil passe, ønsket de å få en dypere forståelse av strikkernes situasjon.
– DIP-midlene fra DOGA gjorde at vi virkelig kunne kickstarte videreutviklingen av Dreamknit. Sammen med en dyktig gjeng fra Heydays fikk vi idémyldret, kartlagt problemstillinger og muligheter, avgrenset prosjektet på riktig måte og til riktig tid og sikret oss strukturerte tilbakemeldinger fra brukere. Slik fikk vi ny innsikt i hva som er de viktigste momentene for sluttkunden, sier Smehagen.
Suksess i fiasko
I fjor mottok klesmerket Northern Playground innovasjonsmidler til å utvikle en modell for lokal klesproduksjon.
– Nesten alle klær vi bruker i Norge er produsert i et lavkostland på andre siden av kloden. Vi har lenge hatt en ambisjon om å produsere mer av klærne våre
her på Østlandet, og med DOGA-støtten fikk vi mulighet til å gå skikkelig inn i problemstillingen, sier daglig leder Jo Egil Tobiassen.
Sammen med designbyrået EY Doberman kartla Northern Playground den lokale produksjonskapasiteten med vekt på både kvalitet, kostnad og skalerbarhet. Deretter undersøkte de betalingsviljen hos sine eksisterende kunder ved hjelp av en prototype – en kvalitetsjakke produsert i restmaterialer i ull.
Svarene de fikk var nedslående.
– Den kapasiteten vi trenger for å skalere denne typen klesproduksjon, eksisterer ikke lokalt i dag. Effektiviteten blir til slutt for lav, og det er vanskelig å se at vi kan oppnå et skjæringspunkt mellom pris og kvalitet som blir bra for kunden, forteller Tobiassen.
Han ser likevel en oppside ved prosjektet.
– Vi fikk et entydig svar på noe vi har lurt lenge på. Selv om det ikke ble slik vi håpet, så unngikk vi å gå inn i et stort og kostbart prosjekt som hadde vært dømt til å mislykkes. Nå kan vi heller konsentrere oss om å bli bedre på andre områder, som for eksempel å produsere enklere produkter i Oslo, sier Tobiassen.
– Grip sjansen
I år er den samlede nasjonale innovasjonspotten på 13 millioner kroner, og fristen for å søke om DIP-midler går ut onsdag 21. mai.
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) oppfordrer små og store bedrifter over hele landet til å gripe muligheten og satse på designdrevet innovasjon:
– I en tid preget av internasjonal uro og økende usikkerhet, er det viktig at norsk næringsliv står støtt og utvikler nye løsninger med utgangspunkt i reelle behov. Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Det gir både økt treffsikkerhet og styrket konkurransekraft, sier Myrseth.
Anne Elisabeth Bull leder satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA. Hun forteller at DIP-midlene går til å få inn designkompetanse i den viktige idéfasen.
– Ved hjelp av designmetodikk får du avdekket reelle brukerbehov. Det gir deg langt mer treffsikker innovasjon enn om du baserer deg på gjetting og antagelser. Dermed kommer innovasjonsprosjektet inn i riktig spor med én gang, sier hun.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er Design og arkitektur Norge (DOGA):
DOGA stimulerer til bærekraftig verdiskaping og innovasjon gjennom design og arkitektur. Gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) bidrar DOGA til…
* bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter. Dette sikrer bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon.
* ny kompetanse om designdrevet innovasjon – som leder til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* dypere forståelse av kunder og brukere, noe som kan bidra til høyere salg og økte markedsandeler.
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
* Northern Playground, administrerende direktør Jo Egil Tobiassen, mobil 91 88 68 77, jo@northernplayground.no
* Dreamknit, Ingrid Volden Smehagen, ingrid@dreamknit.no
Bildetekster:
TRÅKKER TIL FOR BEDRE INNOVASJON. Anne Elisabeth Bull i DOGA mener at designdrevet innovasjon vil gi bedre nyskaping i klesbransjen. Foto: Sverre Christian Jarild
NYE IDEER. – Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD




