Fra Arendal til designutstilling i Milano
Distribusjon i nye markeder. Avtaler med velrennomerte produsenter. Utfordrende og høyprofilerte designjobber. Mulighetene er mange for de som deltar på den norske utstillingen «Everything is Connected» under Milano Design Week, også kjent som Salone del Mobile.
Sørlandet er representert gjennom Martin Solem, som har designet en lampe i med-arendalitt Sam Eydes ånd.
Håper på flere produsenter
– Milano er et faglig høydepunkt i løpet av året for meg. Dette er den messen jeg alltid ser mest fram til å besøke. Jeg håper på god respons på utstillingen, hyggelig samvær med gode kolleger og kontakt med potensielle produsenter, sier Solem, som forteller at han møtte sin nåværende produsent, amerikanske Bernhard Design, gjennom den norske utstillingen 100% Norway i London tilbake i 2014.
I Milano viser han fram «Lampalu», en bordlampe der alle emner er laget av aluminium. Inspirasjonen kommer fra Norsk Hydro.
– Jeg har alltid hatt et forhold til firmaet ettersom jeg er født i samme by som grunnlegger Sam Eyde. I tillegg jobbet min oldefar på en av deres første kraftstasjoner, Frøystul i Rjukan-området, på 20-30-tallet, forklarer Solem, som på 10. året er bosatt i København.
Hylles i internasjonal presse
Design og arkitektur Norge (DOGA) og Norwegian Crafts står sammen med Klubben og Jotun bak årets norske utstilling. Trude Gomnæs Ugelstad, administrerende direktør i DOGA, forteller at viktige Wallpaper nylig utpekte «Everything is Connected» som en prioritet utstilling under årets Salone del Mobile. I tillegg har designmagasinet Dezeen den norske utstillingen med på listen over 14 utstillinger leserne deres bare må få med seg i år. Også Cool Hunting har med utstillingen på sin liste over forventede høydepunkter.
– Utstillingen i fjor ble svært godt mottatt både av innkjøpere og internasjonal presse, og flere av designerne inngikk i ettertid verdifulle avtaler eller kom i dialog med viktige aktører i den internasjonale designverdenen. Det knytter seg store forventinger til årets utstilling, sier Gomnæs Ugelstad.
Kommersielt og kunstnerisk
Også for kunsthåndverkere har utstillingen stor verdi, ifølge direktør Hege Henriksen i Norwegian Crafts.
– Den gir synlighet både internasjonalt og i Norge. Erfaringsmessig betyr dette nye oppdrag i form av flere utstillinger eller økt salg. Jeg er veldig fornøyd med kurator Katrin Greilings utvalg i år. Prosjektene som vises fram holder høyt kunstnerisk nivå samtidig som de har stort potensiale for salg og kommersielle oppdrag, sier Henriksen.
Vises i Norge over sommeren
Konseptet bak årets utstilling er å presentere et levende kart over Norges kreative miljøer i dag. Utstillingen består av 30 kunsthåndverksarbeider og designprototyper innen møbel, tekstil, belysning, keramikk, metall og glass.
Åpningsarrangementet til «Everything is Connected» er onsdag 5. april, og deretter vises utstillingen ved messearenaen Ventura Lambrate helt til 9. april. Over sommeren vender utstillingen hjemover og dukker opp på Oslo Design Fair mellom 30. august og 2. september.
(Pressenytt)
Last ned pressepakke her https://www.dropbox.com/sh/3fjv1tyc8lp34xv/AAAmh8M5oel6JlryThNw6_pLa?dl=0
Bildetekst:
Martin Solems “Lampalu”. Foto: Lasse Fløde – Pudder.
FAKTABOKS: Everything is Connected:
Bak utstillingen står designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Design og arkitektur Norge (DOGA), i samarbeid med malingsprodusenten Jotun.
Partnere og sponsorer:
* Bo Bedre, Norges ledende interiørmagasin
* Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent som spesialiserer seg på ullstoffer
* Lundhs, Norges ledende produsent av naturstein
* Oslo Design Fair, interiørmesse som sikter på å være den viktigste møteplassen for design og interiør i Norge
Kuratert av Katrin Greiling
Utstillingsdesign av Kråkvik & D'Orazio
Grafisk design av Bielke & Yang
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, rådgiver internasjonal profilering - Ida Aandal Røijen, mobil 451 36 778
* Martin Solem, tlf. +45 616 939 53