Digitalisering av skredderfaget og maskinlæring hos optikeren
I overkant av én million kroner skytes nå inn i prosjektene til Fikse og Kaibosh gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). Pengene skal sørger for at innovasjonsprosjektene tuftes på designmetodikk og brukerstudier.
– Designdrevet innovasjon betyr bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester. Nettopp dette trenger vi mer av i omstillingen av norsk næringsliv. Jeg gleder meg virkelig til å følge disse prosjektene videre, sier prosjektleder Anne Elisabeth Bull i Design og arkitektur Norge (DOGA).
Årets DIP-utdeling er nummer 13 i rekken, og 86 bedrifter har søkt om 42 millioner til prosjekter verdt 88 millioner. En fagtung jury har hatt en tøff jobb med å velge blant mange sterke innovasjonsprosjekter. Med andre ord er det godt gjort å komme gjennom nåløyet, slik Fikse og Kaibosh har gjort med sine prosjekter, ifølge Bull.
– Vi mottok søknader fra alle landets fylker og aktører spredt over et stort antall bransjer. Over halvparten holdt såpass høy kvalitet at vi svært gjerne skulle gitt dem støtte. Det viser at designdrevet innovasjon er i ferd med å modnes. Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter, og kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, sier Bull.
Fikse: Vil digitalisere skredderen
Skal vi lykkes med sirkulærøkonomien, må vi bli flinkere til å reparere tingene våre når de går i stykker. Dessverre er store deler av reparasjonsbransjen utilgjengelig for særlig unge kunder: De er nemlig ikke mulig å få tak i på nett.
Fikse og EY Doberman ønsker å skape flere arbeidsplasser for folk som er flinke til å reparere klær og sko. Ved hjelp av designmetodikk skal de utvikle en plattform for bestilling, kundekommunikasjon, frakt og administrasjon – slik at skreddere med varierende digital kompetanse heller kan konsentrere seg om faget sitt. Fikse vil også undersøke hvordan plattformen kan brukes til å fremheve skredderfaget og hanke inn nye kunder.
Ifølge juryen kan prosjektet være en løsning på den velkjente bærekraftproblematikken i klesbransjen, samtidig som det er skreddersydd for å passe til småbedrifter.
«Ved å utvikle en løsning som potensielt bidrar til flere arbeidsplasser innen sirkulærøkonomi generelt og skredderyrket spesielt, vil prosjektet komme det store fellesskapet til gode,» skriver juryen.
Prosjektet får 550 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Kaibosh Norge: Maskinlæring hos optikeren
Hvert år får tusenvis av nordmenn øyeskader. Hele 90 prosent av disse kunne vært unngått med briller på nesen, ifølge den norske optikeren Kaibosh.
Toppidrettsutøvere er en høyrisikogruppe for øyeskader, men mange utøvere opplever at brillen ikke passer eller kommer i veien. Derfor ønsker Kaibosh nå å satse på spesialtilpassede sportsbriller.
Med hjelp fra K8 Industridesign skal de lage et system for å tilpasse sportsbriller slik at de ikke hindrer ytelsen til idrettsutøveren. Designerne skal bruke maskinlæring og 3D-teknologi for å forme brillen etter anatomi, behov og bruksformål.
Juryen mener dette er et godt eksempel på at bruk av design i innovasjonsarbeid kan gi konkurransefortrinn.
«Prosjektets tilnærming til produksjon og tilpassing av briller kan gi økt livskvalitet for brukere med særlig behov. De har ambisjoner om eksport av et system for lokalproduserte varer. Dette kan gi økonomisk gevinst uten å gå på bekostning av miljøet,» skriver juryen.
Prosjektet får 500 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Design reduserer risiko og øker treffprosenten
I år deler DOGA ut 8,5 millioner kroner til totalt 18 prosjekter gjennom DIP-programmet.
I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å styrke tilskuddet til DIP med 3,6 millioner kroner sammenlignet med 2022. Dette betyr at enda flere norske bedrifter kan få støtte til å ta i bruk designmetodikk i utviklingen av nye produkter og tjenester.
– Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse for de reelle behovene til kunder og brukere, og avdekker ofte helt nye muligheter. Dermed kan både bedrifter, organisasjoner og myndigheter skape langt bedre og mer treffsikre produkter og tjenester, sier Bull.
Nå deler DOGA ut 8,5 millioner kroner for å støtte bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen til 18 nyskapingsprosjekter. Hensikten er at nye produkter, tjenester og konsepter tuftes på de reelle behovene til brukere og samfunn.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, prosjektansvarlig for DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19
* Design og arkitektur Norge, rådgiver Marianne Lind, 93 00 51 87
* Design og arkitektur Norge, rådgiver Eva Cecilie Finstad, 41 65 19 74
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:
* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 97,5 millioner kroner til totalt 244 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Bildetekster:
BÆREKRAFTIG INNOVASJON. David Andrew Quist (t.v.) og Chris Snyder demonstrerer NoMy-forskning til Anne Elisabeth Bull i DOGA. Foto: Sverre Jarild
BRUKER DESIGN. – Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter. Kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Foto: Sverre Jarild
Kaibosh_Omar Elabdellaoui_2.jpg 995,04 kB (1170x1153)
1 NoMy David Andrew Quist - Anne Elisabeth Bull - Chris Snyder - foto Sverre Jarild.jpg 4,21 MB (6058x4201)
2. Anne Elisabeth Bull - foto Sverre Jarild.jpg 7,49 MB (6454x4482)
Fikse1.jpeg 2,88 MB (4032x3024)