presseticker

Skip to main content

Designer to helseinnovasjoner i Aust-Agder

  Publisert: 27.11.2013 07:00 - av  Henning Poulsen

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Skule Storheill i Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen

Oslo: ProVista skal utvikle tjenester som hjelper personer med nedsatt syn. Redcord Medical vil bygge en bedre og billigere arbeidsbenk for fysioterapeuten. Nå skal de to Arendal-selskapene bruke designmetodikk i innovasjonsarbeidet.

Ni av ti synshemmede er slett ikke blinde, og har faktisk brukbare synsrester. Likevel læres de fleste synshemmede i verden opp i blindeteknikker. Den største gruppen svaksynte får altså ikke noe tilpasset tilbud. Dette gjør at mange er såkalt unødvendig blinde. Dette ønsker arendalsselskapet ProVista å gjøre noe med.

 

Målet er å få flere personer med sterkt redusert syn til å fungere i arbeid og dagligliv. ProVista skal skape en forretningsmodell med utstyr og opplæring for øyehelsespesialister som ønsker å starte og drive synsklinikk. Til dette har selskapet nå fått 600 000 kroner i støtte fra Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). Både designere og Norges Blindeforbund er med på laget.

 

Innovasjon for fysioterapeuten

Hvordan kan fysioterapeuters arbeidsstasjon for slyngebehandling bli radikalt bedre? Gjennom 20 år har arendalsbaserte Redcord solgt slyngeløsninger i 25 land, og i dag er selskapet en ledende internasjonal aktør. Løsningene har blitt oppgradert flere ganger, men nå ønsker den norske leverandøren å tenke helt nytt.

 

Redcord har fått 380 000 kroner gjennom DIP til å utvikle en løsning som møter pasientene og fysioterapeutenes behov på en bedre måte. Samtidig som funksjonaliteten skal bli bedre, skal produksjonskostnaden ned. Lykkes dette prosjektet kan Norge få en ny eksportsuksess i nær fremtid.

 

– At helse og design hører sammen har vi allerede sett flere eksempler på. Et velfungerende helsevesen er noe vi alle har nytte av, men da må helsetjenestene være designet med brukeren, altså pasienten, i sentrum. Ved hjelp av designere kan helsesektoren tenke nytt rundt kompliserte problemstillinger. Designdrevet innovasjon kan levere radikale forbedringer uten å kreve store investeringer, sier Skule Storheill. Han er innovasjonsdirektør og ansvarlig for DIP i Norsk Designråd.

 

7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter

DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.

 

I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html

 

Bildetekst:

FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Skule Storheill i Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen

 

FAKTABOKS

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge

* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.

* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.

 

Les mer på www.norskdesign.no/dip

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Cathrin Blitzner Møller, mobil 982 19 427

* Redcord Medical, Eirik Lynghaug, tlf. 37 05 97 78

* ProVista, Rolf Lund, mobil 909 38 038

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak foto Skule.jpg 39,61 kB (3190x2201)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.11.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS