presseticker

Skip to main content

Vrakpanten økes med 67 prosent – men bare ut oktober

Vraker 100 000 biler for miljøet

  Publisert: 03.10.2011 06:50 - av  Guro Sollien Eriksrud

FORBEREDER REISEN: Før bilopphugging blir bilen presset. I bilopphuggeriet blir bilen kuttet opp i knyttenevestore deler som siden gjennomgår en nitid sorteringsprosess. Ofte sendes materialet videre ut av landet. Foto: Autoretur

IKKE EN DRÅPE: Før bilopphuggingen blir bilen tømt for alle miljøfarlige væsker, som oljer, drivstoff, spylervæske, bremsevæske, glykol fra radiatoren og airconditionvæske. Ikke en dråpe skal havne i naturen. Foto: Autoretur

GJENBRUK: Verdifulle brukte bildeler kan få et forlenget liv i en annen bil. Det som blir igjen splittes opp i ulike kategorier som kan gjenvinnes. Foto: Autoretur

Oslo: Noen gråter over panseret før deres gamle følgesvenn presses og fraktes vekk. Samtidig puster miljøet lettet ut. Nå får du 1000 kroner ekstra i vrakpant for bilen din.

 

Har du en bil som utstøter merkelige lyder og er blitt sen i bevegelsene? Som harker ut svartere eksos enn andre biler, ruster og trenger mye bensin? Eller som rett og slett bare er blitt stående der den stoppet sist? Da bør du vurdere å slå til nå og få 1000 kroner ekstra i tillegg til ordinær vrakpant – selv om det kan gjøre vondt.

 

– Mange synes det er tungt å gå til skrittet å vrake bilen. Noen gråter over panseret – det blir som å ta farvel med en trofast venn man har delt mange opplevelser med, forteller Jan Fredrik Bergman i Norsk Gjenvinning Metall AS.

 

Fra låven til ”høggern”

Den økte innleveringsbonusen gjelder for biler fra 1991 eller tidligere, altså biler som er mer enn 20 år gamle. – Målet er å få levert inn flest mulig miljøforurensende og usikre vrak, sier Erik Andresen, direktør i Autoretur.

 

Gjenvinningsbransjen opplever at en ekstra utbetaling i tillegg til den ordinære vrakpanten, sammen med fokus på fordelene med gjenvinning, har effekt: Tallene fra første kvartal 2011 viser en klar oppgang i antall vrakede biler, fra 31 456 i 2010, til 35 136 i 2011. Det vil si en økning på 3680 biler, eller 11,7 prosent. – Vi håper dette fortsetter og gjør at mange tar den gamle bilen ned fra låven eller ut av skogen og leverer den inn til oss for forsvarlig håndtering, sier Bergman.

 

Ved utgangen av 2010 var det registrert 2,7 millioner biler i Norge, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I fjor ble omtrent 99 000 biler levert inn til vraking, og bransjen regner med det blir flere i år.

 

Når bilens siste mil er tilbakelagt skal den leveres til et mottak som er godkjent for miljøsanering av bil. Der blir den plukket fra hverandre. – Vi sorterer blant annet ut drivstoff, batteri, vindusspylevæske, dekk, olje og klipper av katalysatoren. Deretter blir bilen presset og fraktet til nærmeste fragmenteringsanlegg, forteller Bergman.

 

Fra bil til hengekøye

Ved fragmenteringsanlegget blir bilen slått i stykker og sortert i flere kvaliteter. Store deler av stålet ender som armeringsjern, noe vi finner i de fleste nybygg. Inntil 85 prosent av bilen blir gjenvunnet, men som regel ender nær en firedel som avfall. – Avfallet blir i stor grad energigjenvunnet, men vi skulle gjerne hatt materialgjenvinning også for denne delen. Heldigvis går verden fremover på dette området, så vi regner med at en stadig større andel kan materialgjenvinnes, sier Bergman.

 

Andresen i Autoretur forteller at mye av det fragmenterte og sorterte materialet sendes ut av landet. – Nær sagt hele verden er mottaksplass for restmaterialet, alt etter hva de ulike delene skal benyttes til. Det brukes i alt fra autovern til hengekøyer. Norsk bilopphugging er dermed en del av et globalt miljøtiltak, sier han.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

* Norsk Gjenvinning Metall, markedsdirektør Jan Fredrik Bergman, mobil 906 15 436.

* Norsk Gjenvinning, kommunikasjonssjef Annica Fiedler, mobil 918 40 654.

 

 

 

FAKTABOKS:

Gjenvinning av biler

  • I 2010 ble det samlet inn rundt 99 000 biler, det vil si omtrent 1900 per uke. Gjenvinningsbransjen håper på mer i år.
  • Nå får du 1000 kroner ekstra i innleveringsbonus for bilen din, oppå den ordinære vrakpanten på 1500 kroner.
  • Målsettingen med innleveringsbonusen, er å samle inn minst 5000 flere biler i kampanjeperioden som varer ut oktober.
  • Kampanjen er et samarbeid mellom Autoretur, Bilgjenvinning AS og Norsk Gjenvinning Metall AS.
  • Kampanjen retter seg mot biler av 1991-modell eller eldre.
  • Det finnes godkjente mottak for bilvrak over hele landet - se www.autoretur.no.
  • Bilopphugging gir materialer til blant annet armaturer, kabler, arbeidsstativer, kontormøbler, binderser, bestikk, deler til oppvaskmaskiner og autovern.
  • Her kan du se film om hva som skjer med innleverte biler: http://www.youtube.com/watch?v=7MkFFG4W87c&feature=player_embedded

 

Kilder: Norsk Gjenvinning og Autoretur

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak fragmenteringsverk.jpg 5,87 MB (2953x1716)
Bilde - vedlegg til sak fjerner farlig avfall_2.jpg 1,48 MB (1370x2039)
Bilde - vedlegg til sak tar vare pa¦è deler.jpg 2,44 MB (2362x1575)
Bilde - vedlegg til sak fjerner farlig avfall_4.jpg 2,68 MB (2034x2362)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Norsk Gjenvinning, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.10.2011 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS