Søppeltømmere i Bergen på skolebenken
Har du lagt merke til at søppeltømmeren hjemme hos deg har begynt å hilse? Eller sette dunkene pent på plass igjen? Da er han eller hun trolig blant de 60 renovatørene og andre fra Norsk Gjenvinning som i dag er på kurs i Knarrevik på Sotra for å definere hvordan renovatører kan bidra best mulig til selskapets visjon. Dette er kunnskap få norske arbeidstakere besitter.
BI-professor Øyvind L. Martinsen forklarer at en visjon innebærer at man utvikler fremtidige siktemål for en organisasjon eller en avdeling. – Visjon er derfor sentralt i moderne ledelsesteori og blir sett på som moderne styring, sier han.
Men en landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Norsk Gjenvinning viser at omkring fire av ti arbeidstakere på Vestlandet ikke har noen som helst kjennskap til hvilke verdier og hva slags visjon arbeidsplassen deres har. Kun én av seks kan gjengi verdier og visjon ordrett.
Trendy avfallshåndtering
Denne statistikken vil ikke Norsk Gjenvinning være en del av. Derfor inviterer selskapet sine renovatører i Bergen til samlinger i forbindelse med selskapets nye visjon. Der skal medarbeiderne utvikle sin egen servicestandard til bruk i hverdagen. – Vår visjon er å levere bedre enn kundene forventer. Vi jobber samtidig for at de ansatte gleder seg til å komme på jobb. Får vi til det, tror jeg resultater og omsetning kommer av seg selv, sier markedsdirektør Morten Frøid.
Denne typen arbeid er veldig i tiden, ifølge svensk forsker. – Jeg ser en trend der en del virksomheter nå satser mer på kommunikasjon og på å inkludere hele organisasjonen Jeg er overbevist om at disse i større grad vil lykkes med å oppfylle sine mål enn virksomheter som ikke arbeider bevisst med dette, sier Catrin Johansson som står bak doktoravhandlingen ”Visioner och verkligheter. Kommunikationen om företagarens strategi.”
Samhold i turbulens
Maria Isaksson, førsteamanuensis ved BI, mener det er viktig at samtlige i virksomheten har kjennskap til verdier og visjon. – Dette skaper samhold og eierskap til bedriften. I tider med turbulens og usikkerhet er denne ”vi-følelsen” enda viktigere. En visjon er alltid fremtidsrettet og inngir derfor håp om noe bedre, sier hun.
Frøid i Norsk Gjenvinning er enig og tror mange glemmer å prioritere førstelinjepersonellet, de som utfører jobben der ute, i slike prosesser. Men for dem er de hovedmålgruppa. – Det er våre sjåfører og operatører som i det daglige sørger for at kundene blir hos oss. Måten sjåførene henter avfallet på hjemme hos folk, betyr noe for firmaet totalt sett. Derfor må de materialisere visjonen som ledelsen har definert, sier Frøid.
Catrin Johansson forteller at normalen er at medarbeidere ikke har kjennskap til visjoner og verdier. – Men i dag er styringen av organisasjoner ofte verdibasert, og da er det selvsagt viktig at medarbeiderne kjenner til de sentrale verdiene og målene. Hvordan skal de ellers kunne bidra til å oppfylle dem?, spør hun.
Pass opp for fallgruvene!
Johansson advarer imidlertid mot én fallgruve: – Det er viktig at man kommuniserer forventninger i forkant. Hvis sjefer og medarbeidere har helt ulike forventninger kan prosessen bidra til skepsis og mistro, sier hun.
Ifølge BI-professor Martinsen er det vanskeligste å få medarbeiderne engasjert i visjonen. – Ledere på alle nivåer bør derfor anskueliggjøre hva som er viktig i visjonen, hvilke verdier visjonen bygger på og hvordan visjonen kan nås. Ledere bør kunne forklare hvorfor visjonen er i medarbeidernes egen interesse, sier han.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Gjenvinning, markedsdirektør Morten Frøid, mobil 977 47 999.
* Norsk Gjenvinning, kommunikasjonssjef Annica Fiedler, mobil 918 40 654.
- En visjon er fremtidige siktemål for en virksomhet.
- Norsk Gjenvinning har visjonen ”Norsk Gjenvinning er en ledende servicebedrift som leverer over forventning, der vi gleder oss til å gå på jobb.”
- Posten har verdiene ”Redelighet, respekt, samhandling, åpenhet og mot.” Visjonen lyder slik: ”Posten Norge skal bli: Verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern.”
- 18,9 prosent av norske arbeidstakere kan gjengi arbeidsplassens visjon og verdier, 15,8 prosent på Østlandet.
- 35 prosent av arbeidstakerne har ingen innsikt i mål og verdier. Tilsvarende tall for Østlandet er 51,7 prosent.
Kilder: Norsk Gjenvinning, posten.no, undersøkelse av YouGov, BI
renovatør høyde2.JPG 731,52 kB (1024x1536)
Høyoppløselige bilder fås på forespørsel til Guro S. Eriksrud, telefon 411 01 561.
Kurset foregår i Knarrevik på Sotra. Der er også distriktssjef Terje Olsen.