Sju av ti i Trøndelag og Nord-Norge ber båtpusserne ta miljøansvar
Med tidlig vår og mye sol i store deler av landet er det mange som verker etter å sette båten på vannet. Men den årlige båtpussen kan være et mareritt for det samme miljøet som båteierne elsker. Nå viser en fersk landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Norsk Gjenvinning at sju av ti innbyggere i Trøndelag og Nord-Norge mener den enkelte båteier selv må ta ansvar for at ikke båtpussen skader miljøet.
– Slipestøv, maling og bunnstoffrester er farlig avfall og skal håndteres deretter. Heldigvis får stadig flere marinaer på plass gode ordninger for dette, sier Christian Henrik Andresen i Norsk Gjenvinning.
En annen fersk undersøkelse, gjennomført av Norboat og Kongelig Norsk Båtforbund blant båteiere, viser at fire av ti båteiere ikke tror bruk av fritidsbåter påvirker miljøet negativt. – Dette er overraskende mange og viser at vi fortsatt har en lang vei å gå for å avlive gamle myter om at dagens bunnstoff ikke er farlig eller at litt ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen, sier Thomas Hartung, daglig leder i Ren Marina.
– Kan ikke fortsette
Hver tiende innbygger i Trøndelag og Nord-Norge mener hver enkelt marina må ta ansvar for det farlige avfallet fra båtene, mens 13 prosent mener stat eller kommune må sørge for dette. – Båtpussen slik den ofte foregår i dag kan ikke fortsette. Her har både myndighetene, marinaene og forbrukerne et ansvar, sier Hartung.
I samarbeid med Norsk Gjenvinning gjennomførte foreningen Ren Marina et pilotprosjekt i 2010 ved Lindøya slipp, Malmøya slipp og Øvre Bragernes motorbåtforening. De hadde til sammen 360 båter i opplag. I løpet av 40 vårdager ble det samlet inn i gjennomsnitt 4,2 kilo farlig avfall per båt - 1,5 tonn til sammen.
Ren Marina regner med at det er rundt 600 000 norske fritidsbåter på sjøen hvert år, noe som gir 2500 tonn farlig avfall som må samles inn. – Vi er i ferd med å etablere oss langs hele kysten, båtfolket generelt blir stadig mer positive til miljøtiltakene og vi samarbeider godt med fylkesmennene på området, sier Hartung.
Gir store skader
Hartung forteller at ny forskning viser at kjemikaliene og miljøgiftene vi omgir oss med gjør enda større skade enn vi antok tidligere. – Til og med svært små mengder kan påvirke fostre og kan gi en rekke fysiske og psykiske sykdommer. Dette kan vi som vettuge båtfolk gjøre noe med. Alle må ta ansvar for sitt avfall, og da er gode mottaksordninger og informasjon avgjørende, sier Hartung.
Andresen i Norsk Gjenvinning understreker at han ønsker at nordmenn skal fortsette å kose seg på sjøen – med god samvittighet. – Men alle båteiere må ta ansvar for at det farlige avfallet ikke kommer inn i økosystemet vårt. Vannprøver fra ulike marinaer viser altfor tydelig at dette ofte ikke blir gjort, og forurensningene stammer først og fremst fra båtpussen, sier han.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Gjenvinning, salgsleder Region Øst Christian Henrik Andresen, mobil mobil 918 88 797.
* Norsk Gjenvinning, kommunikasjonssjef Annica Fiedler, mobil 918 40 654.
Fritidsbåter og miljø
- En fersk undersøkelse viser at folk flest mener båteierne selv må ta ansvar for forurensningen de står for. Bare fem prosent fra Trøndelag og Nord-Norge bryr seg ikke om båtpuss skader miljøet.
- Foreningen Ren Marina har som oppgave å få ned forurensningen ved norske marinaer. I et pilotprosjekt i samarbeid med Norsk Gjenvinning samlet de inn i gjennomsnitt 4,2 kilo avfall per båt om våren.
- En undersøkelse blant båtfolket viser at fire av ti ikke tror bruk av fritidsbåter påvirker miljøet negativt. Kongelig Norsk Båtforbund er nå medlem av Ren Marina og ønsker å bidra til økt kunnskap.
- Foreningen er også med i det nordiske samarbeidsprosjektet Hav Møter Land, hvor en rekke fylker i Norge også er representert. Her er fokuset å bedre forholdene i Kattegat/Skagerrak-området.
- Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har nå sendt brev til flere hundre marinaer og småbåthavner for å understreke plikten marinaene har til å hindre forurensning. I tillegg informeres også kommunene om hva de bør gjøre for å bidra til et mer miljøvennlig båtliv.
- Prøver ved ulike småbåthavner viser store forurensningsproblemer mange steder, både på land og på sjøbunnen. Den viktigste kilden til forurensning ser ut til å være spyling og vedlikehold av båtskrog.
Kilder: Undersøkelse gjennomført av YouGov for Norsk Gjenvinning, Ren Marina, Klif.
Grønne marinaer
Her er oversikten over marinaer / båtforeninger med miljøtiltak:
- Framnæs Maritime AS, Sandefjord, Vestfold
- Sandøya Båtforening, Brevik i Telemark
- Hankø Marina, Fredrikstad, Østfold
- Øvre Bragernes, Drammen, Buskerud
- Akerselva båtforening, Oslo
- Arbeidernes båtforening, Oslo
- Bygdøy Allé Båtforening, Oslo
- Dms Marina, Oslo
- Gressholmen båtforening, Oslo
- KNS, Oslo
- Maritim Båtforening, Oslo
- Lindøya Slipp, Oslo
- Malmøya Slipp, Oslo
- Oslo Motorbåtforening, Oslo
- Skarpsno Båtforening, Oslo
- Skarpsno Bøyehavn, Oslo
- Skøyen Båtforening, Oslo
- Ullern Båtforening, Oslo
- Oksval Båtforening, Nesodden, Akershus
- Asker Marina, Akershus
- Oppegård båtforening, Akershus
- Sonskilen Båthavn, Son, Akershus
- Heitmann Marin AS, Drøbak, Akershus
Kilde: Ren Marina
båtsliping.JPG 3,37 MB (3095x2252)
christian henrik andresen2.JPG 2,16 MB (2000x3008)
thomas hartung.JPG 288,25 kB (1024x768)