presseticker

Skip to main content

Søppelgiganten bytter navn og håver igjen inn milliarder

Applauderer comeback på norsk

  Publisert: 19.05.2011 07:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

GODT NORSK: Norsk Gjenvinning gjør comeback og får ros for å ha tatt tilbake sitt gode, gamle norske navn. Ordet comeback er for øvrig også blitt et norsk ord, opplyser Språkrådet. Konsernet sparer samfunnet for utslipp av nærmere en million tonn CO2 i året og håndterte i fjor 1,3 millioner tonn avfall. Foto: Pål A. Thunæs

 

LOGO:

GODE TIDER: Gjenvinningsmarkedet er igjen i vekst etter finanskrisen, opplyser konstituert konsernsjef, Rune Larsen.

Oslo: Veolia Miljø har hentet tilbake sitt gamle merkenavn Norsk Gjenvinning fra søppeldynga. Selskapet får stående applaus fra Språkrådet og markedsføringsekspert for smart gjenvinning.

Norsk Gjenvinning-konsernet er Norges største innen gjenvinningsbransjen og håndterer tonnevis med avfall fra hele landet. Nå børster gjenvinningsgiganten støv av sitt tidligere navn i forbindelse med at virksomheten nylig ble kjøpt opp av investeringsselskapet Altor.

 

Navnevalget begeistrer

Trond Blindheim, rektor og dosent ved Markedshøyskolen i Oslo, mener Norsk Gjenvinning er et veldig bra navnevalg. – Det er veldig lurt å hente dette navnet tilbake. Det er et merkenavn man forstår med én gang. Det tidligere navnet måtte man ha bruksanvisning til, sier Blindheim.

 

Et norsk, lettforståelig navn er også lettere å huske. Likevel er det ikke mange som gjør tilsvarende grep, ifølge Blindheim. – Et navn bør være enkelt, hardtslående og tydelig – i motsetning til utenlandske navn eller konstruerte navn, sier han.

 

Fornuftig og praktisk

Også Språkrådet applauderer navnevalget. – Det er et gjennomslag for alt som er fornuftig og praktisk når Veolia Miljø nå går tilbake til Norsk Gjenvinning. Det siste er et navn som folk kan forstå og dermed trygt bruke, og det er et vesentlig moment i all kommunikasjon, sier Eilov Runnestø, rådgiver i Språkrådet.

 

Språkrådet forstår ikke hvorfor mange norske selskap har engelske navn. – Vi forandrer ikke personnavn i møte med et engelskspråklig miljø. Da skulle vi heller ikke trenge å endre navn på norske bedrifter og selskaper til engelsk, sier Runnestø.

 

Hun er ikke tvil om at det er god drahjelp i at store selskaper er bevisst på å ivareta det norske, og Språkrådet hedrer hvert år de beste eksemplene på godt navnevett i næringslivet.

 

Gjenvinning i vekst

Med nye storkontrakter i boks og kvartalsresultat 73 prosent bedre enn året før tyder det på at Norsk Gjenvinning kan mer enn å gjenvinne navn.

 

– Det er svært tilfredsstillende å se at gjenvinningsmarkedet nå er i vekst igjen etter finanskrisen, sier konstituert konsernsjef Rune Larsen.

 

Driftsinntektene for 2010 endte på nær 3,3 milliarder kroner, noe som ga et resultat før skatt på 152 millioner.

 

Larsen forklarer den økte aktiviteten både med oppgang i industrien og økt etterspørsel etter råvarene Norsk Gjenvinning selger, som returpapir, stål og metaller. – Den globale tilgangen på naturlige råvarer er begrenset. Verden er derfor helt avhengig av å gjenvinne de produktene som forbrukes. Også miljøet vårt er selvsagt avhengig av gjenvinning, sier Larsen.

 

Norsk Gjenvinnings klimaregnskap viser at selskapet sparer samfunnet for utslipp av nærmere en million tonn CO2. Det tilsvarer nærmere ti prosent av veitrafikkens klimagassutslipp i Norge.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

* Norsk Gjenvinning, konstituert konsernsjef Rune Larsen, mobil 901 27 952.

* Norsk Gjenvinning, kommunikasjonssjef Annica Fiedler, mobil 918 40 654.

FAKTABOKSER:

Norsk Gjenvinning-konsernet (NG, tidligere Veolia Miljø)

  • Konsernet leverer tjenester og produkter innen områdene håndtering og gjenvinning av husholdningsavfall, næringsavfall og metaller, samt industriservice, riving og miljøsanering.
  • Virksomheten startet som en liten skraphandel i Oslo for over 80 år siden. Varemerket var Norsk Gjenvinning i perioden 1991-2006.
  • I 2010 håndterte selskapet over 1,3 millioner tonn avfall.

 

Kilde: www.norskgjenvinning.no

Altor Equity Partners

  • Altor er et privat investeringsselskap med fokus på nordiske selskap.
  • Siden 2003 har Altor blant annet investert i Lindorff, AGR, Helly Hansen, Papyrus og Byggmax.
  • For mer informasjon, se: www.altor.no
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak papir Foto Pål A. Thunæs.jpg 15,13 MB (4000x3003)
Bilde - vedlegg til sak NG logo.jpg 1,78 MB (1456x1638)
Bilde - vedlegg til sak Rune Larsen.jpg 1,47 MB (2953x4488)
Bilde - vedlegg til sak Trond Blindheim.jpg 7,59 MB (3623x5315)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Norsk Gjenvinning, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.05.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS