Pris til digital markedsplass som åpner døren til samfunnet
– Det er utviklere og designere som driver grasrotarbeidet med universell utforming i FINN.no. Av og til kan det være tungt, og da er det ekstra stas å motta en slik pris. Den hjelper oss å vise hvor viktig det er at vi gjør våre tjenester tilgjengelig for alle, sier Lotte Johansen, seniorutvikler i FINN.no.
Markedsplassen mottar kategoriprisen for interaksjonsdesign og digitale løsninger for nettløsningen og mobilappen sin.
Hus og jobb for alle
Johansen medgir at det følger et stort ansvar med å være landets største digitale markedsplass. Dersom du ikke har tilgang til for eksempel jobb- eller eiendomsmarkedet på FINN.no, begrenses mulighetene dine til å delta i samfunnet.
– Finn brukes av stort sett alle. Derfor er det viktig at alle har mulighet til å finne seg et hus å bo i, en jobb å gå til, en reise eller de gjenstandene de måtte trenge. Gjennom brukertester har vi lært at det folk med funksjonsnedsettelser sliter med, ofte også er vanskelig for funksjonsfriske. Ved å fjerne hindringer, blir løsningene bedre for alle, sier hun.
Bilder og ikoner er mye brukt i nettløsningen. Design og tekster er laget for å være mest mulig forståelig, og det er blant annet lagt opp til selvutfyllende tekst. Mobilappen er tilpasset skjermleser, som ofte anvendes av blinde og svaksynte. Appen lar seg enkelt integrere med telefonens funksjoner og støtter blant annet push-meldinger og GPS-lokasjon.
– Øker konkurransekraften
Tirsdag ettermiddag deles hovedprisen Innovasjonsprisen for universell utforming ut for tredje gang. Allerede nå er kategorivinnerne – altså finalistene – klare. Finn.no skal nå kjempe om hovedprisen mot netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark, sightseeingbåten Vision of the Fjords og den lyddempende filten FeltRoll.
– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og bedre samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA)
Ligger langt foran konkurrentene
I jurykjennelsen roses FINN.no for å gi brukerne en enkel, trygg og engasjerende måte å kjøpe og selge ting på:
«FINN.no er nyskapende ved å være raske med å ta i bruk ny teknologi, og har med årene utviklet et helt økosystem av tjenester som de hele tiden forbedrer og videreutvikler. Begge løsningene scorer høyt på brukervennlighet og universell utforming, og ligger langt foran svært mange andre digitale produkter,» skriver juryen.
(Pressenytt)
FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.
Kontaktpersoner:
* FINN.no, seniorutvikler Lotte Johansen, mobil 984 87 113
* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Juryleder John Arne Bjerknes (Nordic Office of Architecture) mobil 900 86 186