presseticker

Skip to main content

Posten Norge velger Steria til samarbeidspartner for omfattende it-modernisering

  Publisert: 02.07.2014 08:30 -
Oslo: Hele Posten Norges systemportefølje skal gjennom en omfattende it-modernisering i løpet av de neste årene, med konsulentselskapet Steria som samarbeidspartner.

– Vi valgte Steria basert på deres evne til å tilby et komplett konsulentteam som dekker alle nødvendige roller i programmet. Flere av konsulentene sitter også på verdifull kompetanse og erfaring fra tidligere arbeid med Posten, forteller programdirektør Ingemar Karlsson i Posten Norge.

 

Mer enn 30 Steria-konsulenter skal jobbe i endringsprogrammet ”Nye Posten og Bring” over en treårsperiode med Deloitte som underleverandør.

 

­– Vi ser frem til dette samarbeidet, slik at vi kan møte våre fremtidige kunde- og forretningskrav og ta neste skritt for å bidra til å gjøre Posten til å bli verdens mest fremtidsrettede post- og logistikk-konsern, sier Karlsson.

 

De siste årene har Posten Norge møtt de samme utfordringene som postorganisasjoner i andre land. Stadig mindre brevpost og en deregulering av markedet har ført til endringer i selskapets strategi. For å møte et fremtidig marked i fri konkurranse, og omforme virksomheten til en ledende tilbyder av logistikktjenester, har Posten det siste tiåret kjøpt opp en rekke selskaper i Norden.

 

Dette er bakgrunnen for moderniseringsprogrammet, der målet er å skape en enhetlig, strømlinjeformet tjenesteportefølje med effektive produksjons- og it-løsninger på tvers av hele Posten-konsernet. Knut Holmen, bransjedirektør privat sektor i Steria, sier at samarbeidet mellom selskapene vil være svært tett fremover.

 

– Vi skal jobbe nære med Postens programledelse og fungere som kundens forlengede arm. Steria skal levere prosjektledelse, funksjonell og teknisk arkitektur og testledelse. Den nye it-porteføljen vil i stor grad være basert på standard programvareløsninger, og her vil vi bistå Posten med å utvikle kravspesifikasjoner og velge løsninger, sier Holmen.

 

 

FAKTABOKS

Dette er Steria:

Steria er et internasjonalt konsulentselskap med 20 000 medarbeidere i 16 land som jobber med forretnings- og it-rådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. I Norge sørger nær 1000 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,2 milliarder kroner. Steria leverer tjenester til mange av Norges største virksomheter, deriblant, Avinor, Canal Digital, Det norske oljeselskap, DNB, Flytoget, Forsvaret, Helse Sør-Øst, Husbanken, Jernbaneverket, KLP, Kværner, Leger Uten Grenser, Lånekassen, NAV, NorgesGruppen, NSB, Oslo kommune, PGS, Politiet, Posten, Protector, Reitangruppen, Ruter, Schibsted, Skatteetaten, SpareBank 1, Statens innkrevingssentral, Statens Pensjonskasse, Statens vegvesen, Statkraft, Statnett, Storebrand, Sykehuspartner, Telenor, Tollvesenet, Trondheim kommune, UDI og Vinmonopolet.

 

 

Kontaktpersoner:

* Steria, bransjedirektør privat sektor, Knut Holmen mobil 976 85 758

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

Bildetekst:

– Vi skal jobbe tett på Postens programledelse og fungere som kundens forlengede arm. Steria skal levere prosjektledelse, funksjonell og teknisk arkitektur og testledelse, sier Knut Holmen, bransjedirektør privat sektor i Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak knut holmen.jpg B (2592x3888)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.07.2014 08:30
Teknisk løsning ZEVS AS