presseticker

Skip to main content

Norske it-sjefer nærmere bedriftens hjerte

  Publisert: 06.02.2013 07:05 - av  Stefan Thorsteinsen

KJERNETEKNOLOGI. – It flyttes nærmere kjernevirksomheten i stadig flere store og mellomstore virksomheter, konstaterer Anders Lindgren, kommunikasjons- og markedsdirektør i Steria. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Å oppfylle nye krav fra forretningssiden er den største utfordringen for norske it-sjefer i 2013, viser en ny undersøkelse. – Administrerende direktør forventer i stadig større grad at it-investeringer skal styrke bedriften, sier Anders Lindgren i Steria.

Seks av ti bedrifter krever nå mer av sin it-avdeling, og norske it-sjefer må tilpasse seg en virkelighet hvor det forventes at it-investeringer skal styrke bedriftens leveringsdyktighet, konkurranseevne og bunnlinje. Det slås fast i undersøkelsen ”It-sjefens utfordringer” som Ipsos MMI har gjennomført blant skandinaviske it-sjefer for It-konsulentselskapet Steria.

 

– It flyttes nærmere kjernevirksomheten i stadig flere store og mellomstore virksomheter. I prinsippet kan det være med på å øke it-sjefens status og innflytelse, sier Anders Lindgren, kommunikasjons- og markedsdirektør i Steria.

 

Økende trend

I årets undersøkelse svarer 59 prosent av norske it-sjefer at den største utfordringen i 2013 blir å oppfylle krav fra forretningssiden, mot 50 prosent i 2011. Forretningsorientert teknologi styrker seg dermed som trend blant norske bedrifter.

 

Lindgren tror denne utviklingen er et tegn på at ting går i riktig retning. – På mange arbeidsplasser er ikke it i seg selv et kjerneområde. Å knytte teknologi enda nærmere opp mot de forretningskritiske delene av bedriften kan gi et konkurransefortrinn, men det krever at it-sjefen både har oversikt og innflytelse, sier han.

 

Motsatt i Sverige

Utviklingen i Danmark går i samme retning som i Norge. 61 prosent av de danske it-sjefene melder at forretningskrav er den viktigste utfordringen i år. I Sverige er trenden motsatt.

 

– De svenske it-sjefene merker i stedet større press for effektivisering, mens krav fra forretningssiden kommer i andre rekke. De skiller seg også ut når det gjelder styring og utvikling av it-medarbeidere, som norske og danske it-sjefer har langt høyere på sin prioriteringsliste i 2013, sier Lindgren.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, mobil 416 33 084

Dette er Steria:

Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 19 800 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DNB, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak steria2910.jpg 2,27 MB (4992x3328)
Bilde - vedlegg til sak steria3000.jpg 2,19 MB (3328x4902)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 06.02.2013 07:05
Teknisk løsning ZEVS AS