presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2015:

Millionsuksess for NRK TV-app

  Publisert: 26.03.2015 07:00 - av  Henning Poulsen

NRK og Bleed er nominert til Hedersprisen for god design for NRKs TV-app. Foto: Jo Michael

 

Jøtul og Anderssen & Voll er nominert til Hedersprisen for god design for Jøtul F305-serien. Foto: Cadesign

 

Oslo: NRK og designbyrået Bleed har designet en nyskapende tv-app som er lastet ned nesten én million ganger. Nå er de nominert til Hedersprisen for god design.

NRK skal kjempe mot Oslo universitetssykehus, Jøtul og Epleslang om den høythengende designprisen, som deles ut på Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april.

 

– Som allmennkringkaster må du holde deg relevant og være tilgjengelig for alle. Med tv-appen som ble lansert i fjor viser NRK at de klarer å levere sine tjenester også i elektroniske kanaler. Brukervennlighet og personalisering som ligger i designet gjør at det er en glede å bruke NRK TV-appen, sier næringsminister Monica Mæland.

 

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.

 

Lastet ned 960 000 ganger

Norske medievaner er i endring. I fjor kjøpte vi om lag 400 000 tv-apparater, rundt 700 000 nettbrett og utrolige 2,1 millioner mobiltelefoner. NRK skjønte at de måtte ta grep for henge med i den stadig skjerpede kampen om nye generasjoner norske mediebrukere.

 

Resultatet er en tv-applikasjon til mobil og nettbrett som løfter fram NRKs rikholdige programtilbud og setter konkurrentene i skyggen. Siden i fjor sommer er den nye NRK-appen blitt lastet ned 960 000 ganger.

 

Hard kamp om innholdskundene

– Selv om vi er allmennkringkaster møter vi svært hard konkurranse fra både strømmeselskaper, internasjonale innholdsprodusenter, avishus og tradisjonelle tv-stasjoner. Markedet er i rivende utvikling når det gjelder teknologi, innhold og funksjonalitet, sier Andreas Munkelien, teknologi- og utviklingssjef for medier i NRK.

 

NRKs tidligere løsning for tv-innhold på nett og mobil hadde vesentlige tekniske begrensninger og ga slette brukeropplevelser. Kanalen ønsket å gi bedre brukeropplevelser, mer hensiktsmessig søkbarhet og et redaksjonelt bredere tilbud.

 

Designbyrået Bleed ble koblet inn. De jobbet tett med NRKs egne utviklere og ulike grupper med testpersoner for å utvikle en løsning der brukernes behov ble satt i sentrum. Målet var å skape en app som lar NRK gjøre det samme på mobile enheter som de gjør i andre kanaler, nemlig å sette dagsorden.

 

Personalisert strøm

NRK TV-appen som ble lansert i fjor sommer har en stadig strøm av vektet innhold av høy kvalitet. Brukerne kan enkelt navigere i strømmen basert på tid og relevans, som man for eksempel gjør i sosiale medier som Facebook. Det mest relevante innholdet, som for eksempel direkte-tv og programmer som snart utløper, dukker opp først, mens mindre relevant innhold ligger lett søkbart i kataloger.

 

– Vi har rundt 60 000 programmer i appen, noe som gjør den til én av verdens aller største gratis strømmetilbud, påpeker Munkelien.

 

Brukerne kan favorisere serier og filmer direkte i strømmen ved å trykke på stjernesymbolet. Favorisert innhold blir prioritert i strømmen, og applikasjonen varsler også bruker når det for eksempel har kommet nye episoder.

 

Husker hvor du stoppet

Hver dag er om lag 85 000 personer inne på NRK TV-appen, med ski-VM i Falun som et foreløpig høydepunkt. Da var 154 000 brukere innom.

 

Den har fått ros av blant andre Aftenposten og gode tilbakemeldinger fra brukerne. Også juryen er imponert: «Interaksjonsdesignet gir stor merverdi til tjenesten med utforskende navigasjon og mulighet for målrettede søk. Personaliseringen er intelligent gjennomført ved at den for eksempel hjelper deg med å holde rede på hvor langt du har kommet i episoder…og man kan fortsette å se et program på en annen enhet enn den man startet med. Dette er bedre enn å se på «vanlig» TV, står det i jurykjennelsen.

 

– NRK viser nok en gang at de er flinke og innovative i digitale flater. De er et bevis på at det går an å lykkes med nyskaping også i store, offentlige virksomheter med mange beslutningstakere og interessenter, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Norsk design- og arkitektursenter offentliggjør vinneren på Designdagen 15. april, årets største markering av design og innovasjon. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på, og byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Hedersprisen for god design og andre utmerkelser deles ut på ettermiddagen. De nominerte til Hedersprisen vil også vises i en egen utstilling på DOGA fra 15. april til 10. mai.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2015: www.doga.no/designdagen

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* NRK, teknologi- og utviklingssjef for medier, Andreas Munkelien, mobil 920 52 288

* Bleed, partner Kjell Reenskaug, mobil 951 69 105

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

 

Bildetekst1:

NRK og Bleed er nominert til Hedersprisen for god design for NRKs TV-app. Foto: Jo Michael

 

Bildetekst2:

Jøtul og Anderssen & Voll er nominert til Hedersprisen for god design for Jøtul F305-serien. Foto: Cadesign

 

Bildetekst3:

Epleslang og Dinamo er nominert til Hedersprisen for god design. Foto: NRK

 

Bildetekst4:

Oslo universitetssykehus og Designit er nominert til Hedersprisen for god design for brystkreftprosjektet. Foto: Designit

 

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2015

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designkompetanse for å øke konkurranseevne og verdiskaping.Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Epleslang – profil- og emballasjedesign
Bedrift: Epleslang
Design: Dinamo
Kategori: Emballasjedesign

Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/fra-nedfallsfrukt-til-eksklusiv-eplemost

 

Produkt: Jøtul F305-serien
Bedrift: Jøtul
Design: Anderssen & Voll
Kategori: Industridesign

Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/innovasjon-i-fyr-og-flamme

 

Produkt: NRK TV-app
Bedrift: NRK
Design: Bleed
Kategori: Interaksjonsdesign

Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/millionsuksess-for-nrk-tv-app

 

Produkt: ”Hvis pasienten fikk bestemme”
Bedrift: Oslo universitetssykehus
Design: Designit
Kategori: Tjenester

Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/designet-vekk-ventelistene

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Pressebilde2.jpg 341,34 kB (1369x1711)
Bilde - vedlegg til sak NRK TV app_bilde4.jpg 4,19 MB (2362x2953)
Bilde - vedlegg til sak Jøtul 2.jpg 3,37 MB (2956x2067)
Bilde - vedlegg til sak Epleslang_bilde03_foto_Jo_michael_web.jpg 208,70 kB (1382x922)
Bilde - vedlegg til sak Hvis pasienten fikk bestemme 3.jpg 3,31 MB (2667x1838)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.03.2015 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS