presseticker

Skip to main content

Mer moden outsourcing

  Publisert: 12.12.2008 07:00 - av  Henning Poulsen

STORE I INDIA: Rundt hver fjerde medarbeider i Steria jobber i India, fastslår markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren. Foto: Johnny Gimmestad/josy.no

Oslo: Kompetansetilførsel og tidsbesparing er de viktigste motivene når norske bedrifter bruker outsourcingstjenester, viser en ny undersøkelse. Kostnadsbesparing er mindre viktig.

– Dette viser at forholdet til outsourcing blir stadig mer modent i Norge. Før handlet det mest om å kutte kostnader, sier Anders Lindgren, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Steria.

 

Rundt tre av fem norske bedrifter og organisasjoner benytter seg av outsourcingstjenester, viser en undersøkelse Medialect har gjort på vegne av it-konsulentselskapet Steria. I undersøkelsen har 100 it-sjefer i store norske virksomheter svart på spørsmål om sitt forhold til outsourcing.

 

– For én av fire it-sjefer er hovedmotivet bak outsourcing å få tilført kompetanse. Dette er dermed den viktigste enkeltgrunnen til å kjøpe outsourcingstjenester, konstaterer Lindgren. Rundt én av fem har tidsbesparelse som motivasjon, mens omkring én av åtte synes kostnadsbesparelser er viktigst.

 

Setter ut drift først

Drift av applikasjoner og databaser er det første norske virksomheter setter ut av huset. 35 prosent av it-sjefene i undersøkelsen oppgir at de gjør dette i dag. 13 prosent setter ut utvikling av applikasjoner og systemer, mens 9 prosent bruker outsourcing til drift av forretningsprosesser.

 

Ifølge analysebyrået IDC er Storbritannia mest modne i Europa på outsourcing og offshoring – altså outsourcing over landegrensene. Modenheten er også forholdsvis høy i Norden og Benelux-landene, og lavest i de tyskspråklige landene.

 

Lindgren forteller at den første generasjonen med offshoring til land som India mest handlet om å spare penger. De nødvendige ressursene til å løse oppdraget kunne i mange tilfeller også finnes nasjonalt, men lavere lønns- og kostnadsnivå i andre deler av verden lokket selskaper til å legge deler av sin aktivitet dit. Oppdrag ble gjerne sendt over landegrensene, løst i henhold til kravspesifikasjon, og sendt tilbake.

 

Mer kompetanse i Asia

– Kostnadsmotivet er gradvis blitt avløst av andre behov. De siste årene har arbeidsmarkedet for it-medarbeidere blitt stadig strammere, og mange bedrifter har fått problemer med å knytte til seg riktig kompetanse. Samtidig øker tilgangen på kompetanse i andre deler av verden, sier Lindgren, og legger til at på verdensbasis er annenhver nyutdannede nå fra Asia.

 

Høsten 2007 kjøpte Steria opp det britiske outsourcingsselskapet Xansa, og fikk dermed 5000 nye medarbeidere i India. Anders Lindgren forteller at India og Storbritannia historisk sett har tette kulturelle bånd, noe som gjør det enklere å jobbe sammen på til tider svært avanserte prosjekter. – Omkring 25 prosent av våre ansatte sitter nå i India, noe som er den høyeste prosentandelen blant alle de større europeiske aktørene, sier han.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

Dette er Steria:

Steria er blant de 10 største it-konsulentselskapene i Europa, med 20 000 medarbeidere i 16 land, inkludert 375 medarbeidere i Norge. Hovedtjenester er: rådgivning, systemintegrasjon og drift. For mer informasjon: www.steria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak steria2910 web.jpg 9,48 kB (300x200)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.12.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS