Innovasjonsstøtte til åtte gründerprosjekter
– Den beste nyskapingen skjer sammen med brukerne. Det er derfor DOGA støtter innovasjonsprosjekter basert på brukerstudier og designmetodikk. Slik får vi bedre, mer bærekraftige og mer lønnsomme produkter og tjenester. Nettopp dette trenger vi mer av i den omstillingen av norsk næringsliv som vi er midt oppe i, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).
I år deler i alt 20 innovasjonsprosjekter på til sammen 10 millioner kroner i støtte fra Design og arkitektur Norge (DOGA) gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Støtten går til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter. Når designere involveres tidlig, er det større sjanse for å utvikle produkter eller tjenester som er tilpasset brukerens faktiske behov.
– I stedet for å lage noe du tror folk vil ha, gir designdrevet innovasjon deg reell innsikt i behovene til kunder og brukere. Dette gir mer treffsikker nyskaping og flere vellykkede satsinger, sier Anne Elisabeth Bull. Hun er leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
IDT Solutions: Designrevolusjon for operatøren
Toten-baserte IDT Solutions er ledende på alt fra rekkverk og rulleski til elektrokomponenter og overvåkingsbord. Nå ønsker de å skape et norsk eksporteventyr for operatørsentralen Commando gjennom Innovasjon Norge-satsingen Global Gateways.
Men først må Commando gjennom en designrevolusjon. Derfor skal IDT Solutions og Klosser Innovasjon nå starte en designdrevet innovasjonsprosess for å avdekke behov og identifisere markedsmuligheter innenfor forsvar, politi, offshore, industri og flytrafikk.
Brukerbehov, ergonomi, banebrytende teknologi, estetikk, universell utforming. Designteamet har fått en omfattende marsjordre. Nå skal morgendagens operatørsentral utvikles.
Juryen konstaterer at prosjektet har sterke internasjonale ambisjoner der designdrevet innovasjon kan fungere som en fødselshjelper.
«Prosjektet har potensialet til å gi både økonomiske og sosiale gevinster, ikke bare for IDT, men også som et læringspotensial for andre i bransjen. Prosjektet skårer høyt på gjennomføringsevne og kan bli en stor suksess for en industribedrift fra Innlandet,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 300 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Dreamknit: Revolusjonerer strikkebransjen
Strikking er ikke lenger bare for eldre damer. Flertallet av dagens strikkere er under 40 år, og de er lei av strikkeoppskrifter som låser dem i garn- og designvalg. Mange ønsker å designe egne plagg, men mangler kompetansen.
Dette vil Trondheims-baserte Dreamknit gjøre noe med. Heller enn å lage en løsning de tror vil passe, ønsker de å få en dypere forståelse av strikkernes behov og problemer, i tillegg til å finne ut hvilke muligheter og utfordringer de står ovenfor. Designere i Heydays og Goods skal lede innsikts- og idégenereringsfasen.
Dreamknit selger allerede oppskrifter i 50 land. Nå håper de at designdrevet innovasjon skal hjelpe dem med å ta nye steg som eksportbedrift og levere innovative løsninger til strikkere i alle land.
Juryen roser Dreamknit for å vise stor vilje til å møte kundenes behov og revolusjonere en tradisjonell bransje.
«Dreamknit ønske om å løse en utfordring kan gi verdi både for både brukerne og virksomheten. Prosjektet vil ha stort utbytte av å benytte designkompetanse og involvere brukere i utviklingsprosessen, noe som er kritisk for å sikre at produktet eller tjenesten vil være relevant for sluttbrukeren,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 410 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Fæbrik: De beste klærne syr du selv
Klesindustriens standardiserte størrelser gir plagg som bare passer en liten andel av kundene. Resten av oss må tåle ukomfortable klær, dårlig selvbilde og mange bomkjøp. Planeten må tåle overproduksjon og masse unødvendig avfall.
Som en reaksjon på dette ønsker gründerne Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Vik Lysne å demokratisere tilgangen til individuelt tilpassede klær. Sammen har de stiftet selskapet Fæbrik. Nå ønsker de å bruke designmetodikk for å utvikle en tjeneste som lar folk sy sine egne, individuelt tilpassede klær.
Med seg på laget har de Agens, som skal levere innsikt til prosjektet gjennom intervjuer, brukerreiser og prototyper. Konstant dialog og hyppige tester betyr at brukerne er med gjennom hele prosessen.
Juryen uttaler at prosjektet representerer et nyskapende skritt i retning en mer bærekraftig klesindustri.
«Dette er et sterkt, innovativt og bærekraftig prosjekt som potensielt kan ha stor
innvirkning på klesindustrien. Fæbrik har allerede involvert sine brukere i
prosjektplanleggingen, noe som har gitt verdifull innsikt. Med over 19 000 kunder og
100 000 følgere, har de et solid grunnlag for å teste og videreutvikle sine ideer,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Varig: Et komplett system for å redusere utslipp
Varig Technologies leverer en plattform som eiendomsaktører kan bruke for å måle, forbedre og rapportere på miljøeffekter. Gjennom automatisering av fangst og behandling av datakilder knyttet til byggs miljøavtrykk, tilbyr Varig et faktabasert verktøy for å lykkes i møtet med økende bærekraftskrav.
Nå ønsker selskapet å bygge en helhetlig tjeneste som gjør det lettere å omsette innsikt til effektive miljøtiltak. For å få til dette må Varig først vite hvor skoen trykker, og det skal Designit hjelpe dem med å finne ut.
Sammen skal Designit og Varig utføre brukerstudier, gjennomføre workshoper og utarbeide konseptskisser som gir et klart bilde av kundenes utfordringer og tanker om hvordan disse kan løses.
Juryen mener bruk av tverrfaglig designmetodikk vil gi verdifull innsikt som kan lede til varige endringer i næringsbyggsektoren.
«Målsettingen er ambisiøs, men med en klar retning. Varig ønsker ikke bare å forbedre et eksisterende verktøy, men tar steget helt tilbake og innoverer nye tjenestekonsepter. Dette gir bilde av en bedrift som er villig til å ta risiko, utforske, og vokse,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 550 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Manufacture Oslo: Klesdesign i 3D
Produksjon av tekstiler og sko står for 8 prosent av verdens klimagassutslipp. Derfor møter bransjen stadig strengere krav til miljø og bærekraft, blant annet med EUs nye regler om digitalt produktpass.
Manufacture Oslo er en design- og produksjonspartner for norsk tekstilnæring. De ser at bransjen trenger dypere innsikt i hvordan de kan ta hensyn til klima, brukeradferd og sirkularitet når de utvikler nye plagg.
Derfor går de nå sammen med Brand Valley om å utvikle en slik tjeneste. Designerne bruker en metodisk tilnærming for å involvere brukere og samle inn innsikt til arbeidet videre. Ved hjelp av 3D-teknologi skal designerne utvikle en såkalt digital tvilling. I denne løsningen skal klesbransjen kunne designe produkter der CO2-utslipp og andre bærekraftsopplysninger er synlige i sanntid.
Juryen uttaler at prosjektet er sterkt, relevant og fremtidsrettet, og at det tar opp sentrale bransjeutfordringer.
«Gjennom en integrert tilnærming som kombinerer digitale 3D-designprosesser,
brukerinvolvering og sirkulære prinsipper, fremstår prosjektet som en løsning som kan påvirke industrien positivt på flere nivåer. Målene for prosjektet er klare, målbare og i tråd med overordnede bærekraftsmål og industrikriterier. Det at søker er så tett på tekstilprodusentene, sikrer høy gjennomføringsevne og god spredning i bransjen,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 350 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
LifeTools: Bedre omsorg med kunstig intelligens
Tusenvis av pleietrengende nordmenn sliter med å gjøre seg forstått. Kognitive utfordringer gjør kommunikasjon med omsorgspersoner vanskelig og frustrerende for begge parter. Selskapet LifeTools tilbyr allerede et digitalt verktøy for ikke-verbal kommunikasjon, men innser at det ikke løser alle behovene.
Nå ønsker LifeTools å utnytte den voldsomme utviklingen i språkmodeller som ChatGPT til å lage en verbal kommunikasjonsløsning. Med hjelp fra EGGS design skal de nå samle inn kompetanse og ideer fra teknologer, designere og fagpersoner fra helsevesen og hjelpemiddelproduksjon.
Innsikten fra disse workshopene vil danne utgangspunktet for en løsning basert på kunstig intelligens (KI), som gir raskere og mer nøyaktig tolkning av ikke-verbale uttrykk. Slik kan mennesker med kognitive utfordringer så vel som demenspasienter og afasirammede få bedre og mer effektiv hjelp.
Juryen tror prosjektet kan lede til et resultat som øker livskvaliteten hos sårbare mennesker.
«LifeTools ser at deres tjeneste har svakheter og ønsker å benytte designkompetanse for involvering av brukerne, fra innsamling av innsikt til iterativ prototyputvikling. Dette kan være avgjørende for å skape en brukervennlig og effektiv løsning. Selskapets bakgrunn og dets tidligere suksess gir også tillit til at det kan gjennomføre prosjektet effektivt,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 335 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
HØINE: Nytt liv for mursteinen
Hvert år kaster vi om lag 50 000 tonn teglsten i Norge. Likevel finnes det få muligheter på markedet for de som ønsker å benytte ombrukt teglsten, og de eksisterende løsningene er gjerne mangelfulle.
HØINE ønsker derfor å skape et skalerbart system for gjenbruk av mursteinsavfall. Nå starter de opp et designdrevet innovasjonsprosjekt som skal legge forutsetninger for den ferdige løsningen.
Sammen med designere skal HØINE kartlegge alle aktørene og systemene i verdikjeden, utforske forskjellige typer murstein og mørtel, gjennomføre dybdeintervjuer med bransjeaktører og utvikle bærekraftige forretningsmodeller.
Juryen mener det tverrfaglige og iterative prosjektet kan bli et forbilde for hele byggebransjen.
«Gitt bransjens betydelige påvirkning på klimaet, adresserer HØINE et kritisk og aktuelt problem. Ønsket om å utforske aktørenes rolle og mursteinens ulike kvaliteter, viser et behov for en designdrevet innovasjonsprosess der brukeren settes i sentrum av utviklingsprosessen. Prosjektet søker å finne løsninger som skaper lokale arbeidsplasser og gi økonomisk vekst for virksomheten, samtidig som de fremmer bærekraftige løsninger,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 600 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
SurplusMap: Enklere laderutbygging
Det er ikke bare-bare å bygge ut ladekapasiteten for elbiler. Dialogen med både energiselskap, grunneier og kommunen kan være krevede og kronglete, noe som resulterer i mange kansellerte eller utsatte grønne prosjekter.
Disse kommunikasjonsflaskehalsene ønsker SurplusMap å gjøre noe med. De skal sette i gang et designdrevet innovasjonsprosjekt sammen med EGGS design, der målet er å lage et støtteverktøy for både utbygger, ladeaktør, energiselskap og kommune.
Ved hjelp av brukerintervjuer, workshoper og brukertesting av prototyper, skal prosjektet ende opp med et verktøy som legger til rette for samarbeid, dialog og tilbakemeldinger. Dermed går ventetid og ressursbruk ned, mens flere ladestasjoner popper opp over hele landet.
Juryen konstaterer at den systemiske tilnærmingen gjør at prosjektet kan lykkes med å forbedre samhandlingen mellom mange parter.
«Med designdrevet innovasjon og metodikk ønsker SurplusMap å knytte sammen alle aktører involvert i planleggingen av ladeinfrastruktur. En vellykket implementering vil ikke bare skape verdi for søkeren, men også for mange energiselskaper som satser på grønn energi,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 550 000 kroner i DIP-midler fra DOGA.
Regjeringen tror på DIP
I sitt forslag til statsbudsjett for 2024 ber regjeringen DOGA om å fortsette å styrke og utvikle DIP. Regjeringen sier at prosjektene som mottar støtte skal bidra til å oppnå omstillingsmålet for 2030 og at Norge skal være et lavutslippssamfunn innen 2050.
Dette er 14. gang DOGA deler ut slike nyskapingsmidler. Til sammen søkte 112 virksomheter om totalt 63 millioner kroner til innovasjonsprosjektene sine.
– I år har interessen for DIP vært ekstra stor. Og kvaliteten på prosjektene imponerende høy. Over halvparten av søkerne holdt et nivå der de kvalifiserte til støtte. Juryen fikk en tøff jobb med å velge blant såpass mange gode søknader, sier Bull.
De 19 prosjektene som kom seg gjennom juryens trange nåløye, strekker seg over en rekke bransjer, temaer og landsdeler. Bull peker på noen tydelige trender blant årets mottakere:
– Bærekraft en avgjørende faktor i alle prosjektene som mottar støtte. I år ser vi at miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft ligger i hjertet av alle prosjektene, sier Anne Elisabeth Bull.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
* Dreamknit, Ingrid Volden Smehagen, ingrid@dreamknit.no
* Fæbrik, Mari Jæger, mobil 41 54 00 39, jaeger@faebrik.no
* HØINE AS, Jorunn Tyssø, mobil 99 24 50 22, jorunn@hoine.no
* IDT Solutions AS, Dag Arnesen, mobil 97 14 61 16, dag.arnesen@idt.no
* LifeTools AS, Morten Hope, mobil 90 09 82 89, morten@lifetools.no
* Manufacture Oslo AS, Gisle Mariani Mardal, mobil 48 09 51 46, gisle@manufacture-oslo.no
* SurplusMap, Luis de Ita Maubant, mobil 98 41 88 37, luis@surplusmap.com
* Varig Technologies AS, Krisztina Toth, mobil 45 51 95 83, kriszti@varig.tech
Bildetekster:
Anne Elisabeth Bull (t.v.) og DOGA deler ut 10 millioner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sammen med Jorunn Tyssø i HØINE på Nansenløkka, der gamle mursteiner får nytt liv. Ombruksprosjektet til HØINE er blant prosjektene som mottar innovasjonsstøtte i år. Foto: Sverre Chr. Jarild
EGENSYDD. Fæbrik-gründerne vil lede en syrevolusjon. Foto: Fæbrik
FELLES SPRÅK. LifeTools vil bruke kunstig intelligens for å bedre kommunikasjonen mellom omsorgspersoner og mennesker med kognitive utfordringer. Foto: Simen Falck
FRA DETTE TIL DETTE. Ombruk av gammel murstein er hjertesaken til HØINE. Foto: HØINE
BEDRE OVERSIKT. IDT Solutions vil bruke designmetodikk for å gi operatører bedre oversikt. Foto: IDT Solutions
TØYER STRIKKEN. Dreamknit vil gjøre det enklere for kreative strikkere. Skjermdump: Dreamknit
GRØNNERE KLÆR. Ved å designe klær i 3D, håper Manufacture Oslo å kutte i klimautslippene. Illustrasjon: Manufacture Oslo
RASKERE LADEUTBYGGING. SurplusMap skal bruke designmetodikk for å få fart på ladeutbyggingen i Norge. På bildet (f.v.) Luis de Ita Maubant, Reinier van Gageldonk og Tanja Spens Sellick fra SurplusMap. Foto: SurplusMap
OVERSIKT. Varig Technologies vil hjelpe eiendomsbransjen med å kutte klimautslippene. Foto/illustrasjon: Varig Technologies
* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 107,5 millioner kroner til totalt 263 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets DIP-mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2023/
Fæbrik AHN_Faebrik_topper_SHOPIFY-24.jpg 1,74 MB (1923x2872)
LifeTools DSC02401-med-skjermbilde_foto_Simen Falck.jpg 1,30 MB (7307x4874)
HØINE ombruk av mursten2.jpg 1,63 MB (2353x1615)
IDT3 OPC Rom.jpg 201,74 kB (1123x794)
Dreamknit.jpg 80,88 kB (1722x1224)
Manufacture Oslo Denim og tskjorte digital render.jpg 1,77 MB (3508x2480)
Varig1.jpg 105,72 kB (1080x750)