presseticker

Skip to main content

Hylles for digital låneinnovasjon

  Publisert: 14.06.2016 12:15 - av  Henning Poulsen

BEST PÅ DIGITALISERING. Husbanken og Sopra Steria viser fram prisbevis på at Startlån er årets digitale tjeneste. Bak fra venstre: IT-direktør Anders Jørgensen og prosjektleder Trond Venger. Foran: interaksjonsdesigner Susanne Kvernmo Holgernes, produkteier Randi Mathiesen og interaksjonsdesigner Cecilie Schrøder Fjellhøy.

Oslo: Husbankens nye digitale tjeneste for startlån kan spare Kommune-Norge for 15 000 saksbehandlertimer hvert år. Nå kåres løsningen til årets digitale tjeneste.

Prisen «Årets digitale tjeneste – Kvalitet på nett 2016» ble gitt til Husbanken på digitaliseringskonferansen til Direktorat for forvaltning og IKT (Difi).

 

Startlån gis til husstander som har vansker med å etablere seg i boligmarkedet. I 2015 mottok kommunene 20 000 søknader om startlån. Frem til nylig har søkerne måttet forholde seg til en komplisert prosess med papirskjema. Dette førte til at saksbehandlerne måtte bruke mye tid på veiledning samt behandling av mangelfulle og feilaktig utfylte søknader. Dermed kunne det også ta lang tid før søkeren fikk svar.

 

Den nye digitale løsningen til Husbanken henter automatisk relevante opplysninger fra blant annet Folkeregisteret, Altinn og Kartverket. Dette gjør det lettere og raskere å søke om startlån. Husbanken anslår at det nye løsningen kan spare kommunene for om lag 15 000 timer i saksbehandlingstid. I tillegg vil den ventede reduksjonen av papirsøknader kunne spare opp mot en halv million kroner årlig i portoutgifter.

 

Gjør livet lettere

– Prisen til Difi henger svært høyt, og vi gratulerer Husbanken som virkelig har gjort seg fortjent til den. Startlånløsningen leverer klare samfunnsgevinster og gjør livet enklere for både publikum og kommuneansatte. Dette er en forbilledlig løsning som jeg håper kan inspirere andre kommunale og offentlige etater, sier Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria.

 

Sopra Steria var en av Husbankens teknologipartner i utviklingsprosjektet. Konsulentselskapet, som er en ende-til-ende-leverandør av forretnings- og IT-tjenester, hadde konsulenter fra flere disipliner involvert i prosjektet; deriblant UX-designere og utviklere. Sopra Steria har samarbeidet med Husbanken i flere år, og har også bidratt med den nye digitale tjenesten for bostøttesøkere.

 

Søknad for startlån ble lansert 4. mai i år, etter en to måneder lang pilotperiode i sju kommuner. I pilotkommunene spratt andelen digitale startlånsøknader umiddelbart opp til 70-80 prosent i testperioden.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

BEST PÅ DIGITALISERING. Husbanken og Sopra Steria viser fram prisbevis på at Startlån er årets digitale tjeneste. Bak fra venstre: IT-direktør Anders Jørgensen og prosjektleder Trond Venger. Foran: interaksjonsdesigner Susanne Kvernmo Holgernes, produkteier Randi Mathiesen og interaksjonsdesigner Cecilie Schrøder Fjellhøy.

 

 

Kontaktperson:

* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

Om Sopra Steria

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

 

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak husbanken difi-pris juni16.jpg 13,62 kB (5312x2988)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 14.06.2016 12:15
Teknisk løsning ZEVS AS