presseticker

Skip to main content

Husbanken og Sopra Steria hedres med designutmerkelse

  Publisert: 16.04.2015 09:15 - av  Henning Poulsen

MERKET FOR GOD DESIGN. Fra venstre, øverst: Anders Jørgensen (Husbanken), Trond Venger (Husbanken), Eli Toftøy-Andersen (Sopra Steria) og Kristine Torp (Husbanken). F.v, nederst: Anne-Brit Elvestad (Husbanken), Cecilie Schrøder Fjellhøy (Sopra Steria) og Stine Braadland (Sopra Steria). Foto: Johnny Syversen

 

Oslo: Den nye elektroniske søknadsløsningen «eSøknad bostøtte» kutter i byråkratiet og gjør livet lettere for de som trenger hjelp. Nå har Husbanken og designpartner Sopra Steria blitt belønnet med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag kunne næringsminister Monica Mæland overrekke det høythengende Merket for god design til Husbanken og Sopra Steria. Utdelingen skjedde under Designdagen 2015 i Oslo.

 

– Vi håper å spare 50 000 saksbehandlingstimer på bostøttesøknader årlig. Målet er at innen fem år skal 90 prosent av søkerne ha gått over til å benytte seg av den elektroniske løsningen, forteller Anne-Brit Elvestad, seniorrådgiver i systemseksjonen i Husbanken.

 

– Med eSøknad bostøtte viser Husbanken at de er en effektiv og moderne forvalter, og det er svært fortjent at de nå mottar Merket for god design. Det har vært en glede å bidra til et prosjekt som har stor betydning for såpass mange mennesker, både brukere og byråkrater, sier avdelingsleder brukeropplevelse og design, Eli Toftøy-Andersen i Sopra Steria.

 

Fra papir til skjerm

Inntil i fjor høst var bostøtteordningen til Husbanken fremdeles blant de store statlige støtteordningene som ikke hadde tatt det digitale steget. Søknadsprosessen var papirbasert, tidkrevende og kostbar. Noe måtte gjøres.

 

Husbanken koblet på blant annet konsulentselskapet Sopra Steria, som stilte med systemutviklere, interaksjonsdesigner og funksjonell arkitekt. Sammen utførte de en rekke brukertester, både med saksbehandlere og reelle brukere. Disse ga viktig innsikt som la forutsetninger for det videre arbeidet med design, interaksjon og språk. Resultatet er en svært brukervennlig og strømlinjeformet elektronisk søknadsløsning

 

Designjuryen: «Et foregangsprosjekt»

I jurykjennelsen roses Husbanken og Sopra Steria for et solid stykke designarbeid: «Dette er et foregangsprosjekt. Skjemaene er forenklet og utstyrt med hjelpetekster, informasjon innhentes automatisk fra relevante dataregistre og vedlegg kan lastes opp med smarttelefonen. Søknadsprosessen er blitt mer personlig, og fremstår ikke lenger som skremmende. Tjenesten viser i hvilken retning forvaltningen bør bevege seg», står det i juryens uttalelse.

 

– Siden ikke alle brukerne har datamaskin ville vi lage en løsning som fungerte like godt på alle enheter. Noe er faktisk enklest å gjøre med mobilen, for eksempel opplasting av dokumentasjon. Det er bare å knipse et bilde av leiekontrakten med mobilkameraet og legge det rett inn i søknaden, forteller funksjonell arkitekt Stine Braadland i Sopra Steria.

 

Dobling i bruk

Under et halvt år etter lansering er eSøknad bostøtte en udiskutabel suksess. Bruken har mer enn doblet seg de siste månedene og tilbakemeldingene er gode både fra saksbehandlere og søkere.

 

– eSøknad-prosjektet til Husbanken og Sopra Steria er et glimrende eksempel på hvordan design kan brukes for å skape innovative og brukervennlige tjenester til glede for både samfunnet og det enkelte individ, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak Merket for god design.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

MERKET FOR GOD DESIGN. Fra venstre, øverst: Anders Jørgensen (Husbanken), Trond Venger (Husbanken), Eli Toftøy-Andersen (Sopra Steria) og Kristine Torp (Husbanken). F.v, nederst: Anne-Brit Elvestad (Husbanken), Cecilie Schrøder Fjellhøy (Sopra Steria) og Stine Braadland (Sopra Steria). Foto: Johnny Syversen

 

Kontaktperson:

* Sopra Steria, Marketing and Communication Director Scandinavia – Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

 

 

 

 

Faktabokser

Om eSøknad bostøtte:

eSøknad bostøtte er en elektronisk søknadsløsning som ble lansert 1. oktober 2014 over hele landet. Løsningen lar husholdninger søke om bostøtte digitalt, ved hjelp av datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Siden søkerne tilhører en rekke grupper, som eldre og flyktninger, er løsningen tilrettelagt for brukere med en rekke utfordringer, som synssvekkelser, lave språkkunnskaper og manglende dataferdigheter. eSøknad bostøtte er utviklet i samarbeid med blant andre Sopra Steria.

Mer informasjon på http://www.husbanken.no/bostotte/kommune/esoknad/

 

Om Sopra Steria:

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap. Selskapet tilbyr en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer, deriblant strategiutvikling, it-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia, og kjenner en rekke bransjer fra innsiden. Selskapet har 36 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 28 milliarder kroner i 2013.

 

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.com

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.04.2015 09:15
Teknisk løsning ZEVS AS