Gartner: – Dette må vi beherske innen to år
Det fastslo Peter Sondergaard, senior VP og head of research i Gartner Inc., på den årlige lederkonferansen Power of Sharing i regi av konsulentselskapet Sopra Steria på torsdag.
– Vi har 24 måneder på å tilpasse oss digitaliseringens nye virkelighet. Det innebærer at vi må tåle å gå i forgrunnen, siden det per i dag ikke finnes så mange suksesscaser å se til, sier Sondergaard.
Isblokkselgerens skjebne
Digitaliseringens tapere vil henvises til historiens skraphaug. Det gjelder å fjerne skylappene.
– På begynnelsen av 1900-tallet var det gode tider for isblokkprodusentene. Så kom de første kjøleskapene, men isblokkprodusentene følte seg ikke truet. Som vi vet har denne bransjen vært død i mange tiår, sier Sondergaard.
Han mener IT-lederes fremste teknologiske utfordring i dag er å balansere innovasjon og modernisering med behovet for stabil, forutsigbar drift – det å holde hjulene i gang. Svaret ligger i såkalt bimodal IT, der gamle datasystemer driftes og vedlikeholdes side om side med nye, toppmoderne systemer. For å overleve må bedrifter og organisasjoner rett og slett stå med ett bein i det nye og ett i det gamle. De som mestrer denne øvelsen i digital schizofreni best vinner digitaliseringsracet.
Bimodalt korrektiv
Odd Inge Bjørdal, direktør for infrastruktur i Sopra Steria, påpeker at bimodal IT først og fremst lærer oss at «One size does NOT fit all».
– I Norge er vi veldig flinke til å plukke opp og utnytte nye trender innen IT. For eksempel ligger vi veldig langt fremme på smidig utvikling, men smidig utvikling er ikke nødvendigvis løsningen på alt. Derfor er bimodal IT et viktig korrektiv nettopp i Norge, fordi budskapet her er at det ikke finnes én universell sannhet for hvordan et system skal utvikles. I stedet må du se på hva slags funksjon systemet har, og basert på dette bestemme hvordan systemet skal forvaltes og videreutvikles. Du må prioritere knallhardt, sier Bjørdal.
(Pressenytt)
Mer informasjon om konferansen: www.powerofsharing.biz
Bildetekst:
– Vi har 24 måneder på å tilpasse oss digitaliseringens nye virkelighet. De som ikke klarer det risikerer å dele skjebne med 1900-tallets isblokkprodusenter, sa Peter Sondergaard på lederkonferansen Power of Sharing i regi av konsulentselskapet Sopra Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim
Kontaktperson:
* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616
Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia, og kjenner en rekke bransjer fra innsiden. Selskapet har 37 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 28 milliarder kroner i 2014.
I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.
Les mer på www.soprasteria.no