Flere vil surfe på databølgene
2,5 kvintillioner. Eller 2500 millioner milliarder. Det er så mange bytes med data vi mennesker lager hver eneste dag, ifølge beregninger gjort av IBM. Dette skaper hodebry i både store og små virksomheter over hele verden. Hvordan skal all denne informasjonen oppbevares, analyseres, deles og brukes på best mulig måte?
– Kanskje så mye som 90 prosent av den totale digitale informasjonsmengden i verden har blitt skapt bare i løpet av de siste to årene. Mengden informasjon akselererer hele tiden, og stiller helt andre krav til datahåndtering. De som klarer å surfe på denne gigantiske informasjonsbølgen får potensielt store forretningsmessige fordeler, sier Frode Carlsen, løsningsarkitekt i Steria.
Motstykket til synsing
Bare tre prosent av større norske virksomheter bruker Big Data-løsninger i dag, viser en undersøkelse byrået Rock IT har gjennomført for Steria. Imidlertid svarer 45 prosent at det er ganske eller svært sannsynlig at de vil satse på Big Data i løpet av to-tre år. Bare 11 prosent stiller seg avvisende til tematikken.
Et viktig mål med Big Data er å kunne ta best mulig avgjørelser basert på den informasjonen virksomheten sitter på. Motstykket er litt banalt sagt å drive med ukvalifisert synsing. Utfordringen er at informasjonen vokser nærmest ukontrollert, og at den ligger lagret på svært mange forskjellige steder, i ulike formater og med ulike eiere.
– Spedbarnsnivå
Steria har nylig fullført en omfattende analyse om bruk og holdning til Big Data i 20 europeiske land. Her kommer det fram at de fleste har en lang vei å gå. Bare sju prosent av de 650 selskapene som deltok svarer at de betrakter Big Data-utfordringen som relevant i deres hverdag. Hos flertallet ligger teknologimodenheten på spedbarnsnivå, konkluderer rapporten.
– Big Data kommer til å bli stadig viktigere for å oppnå innovasjon og vekst i fremtiden. Tilgangen på informasjon er ikke lenger det samme konkurransefortrinnet det en gang var, nå handler det om å utnytte informasjonen best mulig. Når bevisstheten rundt utfordringen er såpass lav i et Europa som preges av lav økonomisk vekst og lite nyskaping, er det grunn til bekymring, sier Carlsen.
Big Data deler Skandinavia
I Skandinavia er det til dels uenighet i om Big Data er riktig strategi fremover. Mens 48 prosent av danske bedrifter planlegger å ta i bruk slike løsninger i nær fremtiden, ligger oppslutningen i Sverige på 31 prosent, ifølge undersøkelsen til Steria og Rock IT. 12 prosent av danske og fem prosent av svenske virksomheter benytter i dag Big Data-løsninger.
(Pressenytt)
Bildetekst:
– De som klarer å surfe på den gigantiske og økende informasjonsbølgen får potensielt store forretningsmessige fordeler, sier Frode Carlsen, løsningsarkitekt i Steria. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Steria, Principal Solution Architect Frode Carlsen, mobil 976 78 380
* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, mobil 416 33 084
Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 20 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre NAV, Posten, Det norske, Tollvesenet, DNB, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.