presseticker

Skip to main content

Flere planlegger sosial fremtid

  Publisert: 15.12.2009 07:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Hver tredje norske virksomhet vil bruke sosiale medier aktivt innen to år, viser en ny undersøkelse. – I så fall er det på høy tid at de kommer ned fra gjerdet, sier Ole Johan Heum i Steria.

Blant landets største bedrifter og organisasjoner kommer 36 prosent til å bruke sosiale medier som et strategisk virkemiddel innen utgangen av 2012. Dette viser en undersøkelse Medialect har gjort for it-konsulentselskapet Steria blant norske 100 it-sjefer.

 

– Bevisstheten rundt sosiale medier har økt merkbart i arbeidslivet. Nå er ikke spørsmålet lenger ”Hva er dette?”, men heller ”Hvordan kan vi bruke dette?” Denne utviklingen har skjedd i løpet av bare noen måneder, sier Ole Johan Heum, som er leder for Sterias avdeling for sosiale medier i Norge.

 

I en tilsvarende undersøkelse før sommeren 2009 svarte 6 prosent av de norske it-sjefene at sosiale medier brukes som strategisk virkemiddel i deres bedrift. I høstens undersøkelse har andelen steget til 10 prosent. – Fremdeles et lavt tall, men vi forventer en tiltagende vekst i tiden fremover, understreker Heum.

 

Flest på Facebook

Samtidig kommer det fram at over en fjerdedel av de norske bedriftene i undersøkelsen allerede har en tilstedeværelse på Facebook, mens én av sju er på Twitter. 6 prosent bruker blogger, mens 14 prosent oppgir at de benytter andre sosiale verktøy.

 

– Det er viktig å ikke satse for bredt. Da blir du ikke i stand til å følge opp de tiltakene du iverksetter. Bruk heller sosiale medier for å møte avgrensede utfordringer og behov, sier Heum.

 

Han trekker fram Telenor som et eksempel. Etter å ha studert hvordan kundene bruker sosiale medier, har teleselskapet lansert egen kundeservice på Twitter. – Sparebank1 er et annet eksempel. De har brukt Twitter for å få kunder til å laste ned og teste ut pilotversjonen av et budsjettverktøy, forteller Heum.

 

Anbefaler andre sosiale verktøy

Han mener bedrifter og organisasjoner bør unngå å lage en egen strategi for sosiale medier. – Tvert i mot! I stedet for å isolere disse kanalenei en egen strategi, bør sosiale medier heller knyttes opp mot virksomhetens eksisterende strategi, fastholder Heum.

 

Og understreker at sosiale medier i arbeidslivet er langt mer enn Facebook og Twitter. – Det finnes et stort antall mer lukkede verktøy som passer godt til virksomheter i både offentlig og privat sektor, for eksempel Yammer, Lotus Connections, Documentum og Sharepoint, som kan bidra til å koble kompetanse, diskutere viktige spørsmål og gi arbeidsleder en oversikt over hva alle jobber med, forklarer han.

 

Sperrer sosial tilgang

Parallelt med at stadig flere arbeidsplasser blir sosiale, tror Heum det vil komme en bølge av bedrifter som stenger helt for bruk av slike medier. Imidlertid blir denne mottrenden neppe noe annet enn en kuriositet for historiebøkene.

 

– For så vidt synes jeg det er helt greit at arbeidsgivere sperrer for Facebook på jobben, dersom dette er en gjennomtenkt avgjørelse. Dette stopper likevel ikke de ansatte fra å omtale arbeidsplassen sin på sosiale medier når de kommer hjem. Klare kjøreregler for bruk av slike verktøy er bedre enn fysiske sperrer, sier Heum, og sammenligner med de bedriftene som på midten av 90-tallet sperret for internettbruk på arbeidsplassen.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Steria, avdelingsleder Ole Johan Heum, mobil 917 38 164

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

Dette er Steria:

Steria er blant de 10 største it-konsulentselskapene i Europa, med 19 000 medarbeidere i 16 land, inkludert 420 medarbeidere i Norge. Hovedtjenester er rådgivning, systemintegrasjon og drift. For mer informasjon: www.steria.no


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.12.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS