Fire av fem samler kommunikasjon
Det viser en ny undersøkelse det amerikanske analyseselskapet Nemertes Research har gjort blant 120 it-sjefer.
– Enhetlig kommunikasjon regnes blant de aller viktigste it-strategiene de nærmeste årene. Innsparingspotensialet er betydelig for de fleste arbeidsplasser som innfører denne teknologien, sier avdelingsleder Odd Inge Bjørdal i Steria.
I fagmiljøer er enhetlig kommunikasjon bedre kjent under det engelskspråklige begrepet Unified Communication (UC). Som navnet antyder er det snakk om en plattform som samler ulike kommunikasjonsformer, som telefoni, voicemail, videokonferanser, e-post og Instant Messaging (IM).
Satser tungt
I Nemertes-undersøkelsen kommer det fram at 79 prosent av it-sjefene i større amerikanske bedrifter regner med å ha implementert UC i løpet av to år. It-konsulentselskapet Steria satser nå tungt på UC-området på det norske markedet, og ifølge Bjørdal kommer flere av selskapets største kunder til å implementere UC allerede i løpet av 2008.
Sterias konsept for enhetlig kommunikasjon er basert på Microsoft Office Communications Server 2007, som ble lansert med brask og bram på et felles arrangement i Oslo, San Francisco og London tidligere denne måneden. Ifølge en analyse Forrester har gjort på oppdrag for Microsoft vil en gjennomsnittsbedrift få igjen rundt 5 kroner for hver krone som investeres i selskapets UC-løsninger.
Effektiv kommunikasjon
– Forretningskommunikasjon kan være så mangt, alt fra en samtale mellom to kolleger på IM, til en transatlantisk videokonferanse der hundrevis av personer deltar. En kritisk suksessfaktor for all forretningskommunikasjon er at den skjer effektivt både internt og eksternt, og at teknologien ikke blir en hemsko for tydelig kommunikasjon og samhandling, sier Bjørdal.
Bjørdal forteller at UC-løsningen til Steria og Microsoft gir en sømløs integrering mellom kommunikasjon og eksisterende kontorstøtteapplikasjoner, som Office eller Exchange. Den gir muligheten til å se status og tilgjengelighet på kolleger, og lar brukerne kommunisere med hverandre uansett hvilket grensesnitt man befinner seg i.
– For eksempel kan du sette opp et virtuelt møte direkte fra Microsoft Excel, eller ta en kjapp IM-prat med en kollega over en aktuell PowerPoint-presentasjon. Ved å fjerne leddet der brukeren må gå ut av grensesnittet han eller hun jobber i for å kommunisere, blir kommunikasjonen mer effektiv. I tillegg blir kostnader til drift og administrasjon mindre, fordi all kommunikasjon integreres i en felles tjenestevertikal, påpeker Bjørdal.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Steria, avdelingsleder Odd Inge Bjørdal, mobil 975 24 118
* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084
Steria er et av de ledende europeiske it-konsulentselskapene, nå med mer enn 18 000 medarbeidere i 16 land, inkludert 355 medarbeidere i Norge. Selskapet hadde en konsolidert omsetning på 14,6 milliarder kroner i 2006. Bransjer hvor Steria står spesielt sterkt omfatter offentlig sektor, forsvar og politi, finans, telekom, transport og varehandel. Hovedtjenester er: rådgivning, systemintegrasjon og drift.
Det betyr at vi bistår med alt fra forretnings- og it-rådgivning til prosjektledelse, systemutvikling og infrastrukturleveranser til driftsstøtte og vedlikeholdsservice. For mer informasjon: www.steria.no