Effektivitet topper it-sjefens agenda
I ”IT-sjefens utfordringer”, en årlig undersøkelse som Synovate gjennomfører for Steria, svarer hele 83 prosent av norske it-sjefer at effektivitet og forbedring av prosesser er en topprioritet i år.
– Det er ny rekord i undersøkelsens sju år lange historie. Effektivitet og bedre prosesser er en vedvarende trend, men at 83 prosent av landets it-sjefer har dette som en av sine fremste forretningsmessige utfordringer taler sitt tydelige språk, sier Stein Utstumo, tjenesteansvarlig for Lean og virksomhetsstyring i Steria.
Lean i vinden
Han kobler svaret til fremveksten av Lean-kultur i norske organisasjoner. I it-sammenheng handler Lean om å få mer ut av budsjettene ved å kutte unødvendige aktiviteter samt jobbe kontinuerlig med forbedringer.
– Lean er i vinden som aldri før, fordi det gir svar på utfordringer i it-funksjonene. Det merker vi ute hos kundene. Organisasjoner som lykkes med å innføre Lean belønnes med kortere saksbehandlings- og leveransetider, høyere produktivitet, økt kvalitet, større grad av fleksibilitet og økt medarbeidertilfredshet, understreker Utstumo.
Vil spare mer
Kostnadsreduksjon kommer på andreplass blant it-sjefenes forretningsmessige utfordringer, mens det nye svaralternativet ”Forbedre informasjons- og dokumenthåndtering” debuterer helt oppe på tredjeplass.
– Norske bedrifter krever stadig mer tilbake for sine it-investeringer, og it-avdelingen forventes å bidra også på bunnlinja. Her har en it-sjef med forretningskompetanse mye å bidra med, sier Utstumo.
Mer internt – mindre eksternt
Undersøkelsen avdekker også en tendens til mer internt fokus hos respondentene. Mens eksternt rettede utfordringer som kundeservice og salg/marked får mindre oppmerksomhet blant it-sjefene i år, øker interessen for internkommunikasjon, styring og kontroll.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Her er it-sjefens 10 største forretningsutfordringer:
1. Prosesser og effektivitet
2. Kostnadsreduksjon
3. Informasjons- og dokumenthåndtering
4. Styring og kontroll
5. Kundeservice
6. Utvikle nye produkter og tjenester
7. Internkommunikasjon
8. Knowledge Management
9. Kvalitet i leveranser
10. Logistikk og produksjon
(Kilde: ”It-sjefens utfordringer 2011” – Steria/Synovate)
Kontaktpersoner:
* Steria, tjenesteansvarlig for LEAN, Stein Utstumo, mobil 952 68 810
* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, mobil 416 33 084
Bildetekst:
EFFEKTIV HVERDAG: Lean er i vinden som aldri før, og betyr kortere saksbehandlings- og leveransetider, høyere produktivitet, økt kvalitet, mer fleksibilitet og lavere kostnader. Foto: iStockPhoto
Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 20 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DnB NOR, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.