presseticker

Skip to main content

Effektivitet topper it-sjefens agenda

  Publisert: 26.10.2011 07:00 - av  Henning Poulsen

EFFEKTIV HVERDAG: Lean er i vinden som aldri før, og betyr kortere saksbehandlings- og leveransetider, høyere produktivitet, økt kvalitet, mer fleksibilitet og lavere kostnader. Foto: iStockPhoto

Oslo: ”Effektivitet, effektivitet, effektivitet” – det er refrenget som ljomer i landets it-avdelinger i år.

I ”IT-sjefens utfordringer”, en årlig undersøkelse som Synovate gjennomfører for Steria, svarer hele 83 prosent av norske it-sjefer at effektivitet og forbedring av prosesser er en topprioritet i år.

 

– Det er ny rekord i undersøkelsens sju år lange historie. Effektivitet og bedre prosesser er en vedvarende trend, men at 83 prosent av landets it-sjefer har dette som en av sine fremste forretningsmessige utfordringer taler sitt tydelige språk, sier Stein Utstumo, tjenesteansvarlig for Lean og virksomhetsstyring i Steria.

 

Lean i vinden

Han kobler svaret til fremveksten av Lean-kultur i norske organisasjoner. I it-sammenheng handler Lean om å få mer ut av budsjettene ved å kutte unødvendige aktiviteter samt jobbe kontinuerlig med forbedringer.

 

– Lean er i vinden som aldri før, fordi det gir svar på utfordringer i it-funksjonene. Det merker vi ute hos kundene. Organisasjoner som lykkes med å innføre Lean belønnes med kortere saksbehandlings- og leveransetider, høyere produktivitet, økt kvalitet, større grad av fleksibilitet og økt medarbeidertilfredshet, understreker Utstumo.

 

Vil spare mer

Kostnadsreduksjon kommer på andreplass blant it-sjefenes forretningsmessige utfordringer, mens det nye svaralternativet ”Forbedre informasjons- og dokumenthåndtering” debuterer helt oppe på tredjeplass.

 

– Norske bedrifter krever stadig mer tilbake for sine it-investeringer, og it-avdelingen forventes å bidra også på bunnlinja. Her har en it-sjef med forretningskompetanse mye å bidra med, sier Utstumo.

 

Mer internt – mindre eksternt

Undersøkelsen avdekker også en tendens til mer internt fokus hos respondentene. Mens eksternt rettede utfordringer som kundeservice og salg/marked får mindre oppmerksomhet blant it-sjefene i år, øker interessen for internkommunikasjon, styring og kontroll.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Her er it-sjefens 10 største forretningsutfordringer:

1. Prosesser og effektivitet

2. Kostnadsreduksjon

3. Informasjons- og dokumenthåndtering

4. Styring og kontroll

5. Kundeservice

6. Utvikle nye produkter og tjenester

7. Internkommunikasjon

8. Knowledge Management

9. Kvalitet i leveranser

10. Logistikk og produksjon

(Kilde: ”It-sjefens utfordringer 2011” – Steria/Synovate)

 

Kontaktpersoner:

* Steria, tjenesteansvarlig for LEAN, Stein Utstumo, mobil 952 68 810

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, mobil 416 33 084

 

Bildetekst:

EFFEKTIV HVERDAG: Lean er i vinden som aldri før, og betyr kortere saksbehandlings- og leveransetider, høyere produktivitet, økt kvalitet, mer fleksibilitet og lavere kostnader. Foto: iStockPhoto

 

Dette er Steria:

 

Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 20 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DnB NOR, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak iStock_000001400737medium feb09.jpg 491,84 kB (2000x1333)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.10.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS