presseticker

Skip to main content

Drift spiser opp norske it-ressurser

  Publisert: 12.07.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

MINDRE STRESS – Norske it-sjefer bør få muligheten til å utøve den konstruktive og fremtidsrettede teknologiske ledelsen som norske bedrifter trenger, sier Anders Lindgren i Steria. Foto: Johnny Syversen / josy.no

 

Oslo: En stadig større del av it-ressursene i norske bedrifter brukes nå på drift og vedlikehold. – Uheldig og en potensiell brems for utviklingen, sier Anders Lindgren i Steria.

Dette avdekkes i undersøkelsen ”IT-sjefens utfordringer”, som Synovate gjennomfører for it-konsulentselskapet Steria blant skandinaviske it-sjefer hvert år.

 

– Jeg tipper mange it-sjefer kjenner seg igjen i dette. Vi snakker om en hverdag der tid og krefter brukes nesten utelukkende på å betjene eksisterende behov i bedriften, forteller Anders Lindgren, informasjons- og markedsdirektør i Steria. Han er bekymret for utviklingen.

 

Ikke konstruktivt

I en tilsvarende undersøkelse fra 2009 svarte 33 prosent av it-sjefene i større norske virksomheter at de bruker over 60 prosent av sine it-ressurser på drift og vedlikehold. I år har andelen it-sjefer med driftstung hverdag steget til hele 41 prosent.

 

– En svett it-sjef med tunga hengende over slipsnålen er dårlig skikket til å utøve den konstruktive og fremtidsrettede teknologiske ledelsen som norske bedrifter og organisasjoner trenger, argumenterer Lindgren.

 

Drift spiser it-vekst

I undersøkelsen til Steria kommer det fram at 26 prosent av norske it-sjefer har fått påplusset budsjettene sine med over 10 prosent i år. 61 prosent melder om stort sett uendrete it-budsjetter, mens bare 14 prosent har måttet redusere it-budsjettet sitt.

 

– Det er positivt at såpass mange bedrifter har skrudd opp it-budsjettene sine, men vår undersøkelse antyder at mye av veksten spises opp av drift og vedlikehold. Når en administrerende direktør bevilger mer penger til it, vil jeg tro hun eller han ønsker seg noe mer enn dette, sier Anders Lindgren i Steria.

 

Vil effektivisere

Nesten 8 av 10 av it-sjefene i undersøkelsen forteller at effektivisering og forbedring av prosesser står høyt på agendaen i år. Lindgren mener det ligger et stort potensial i ITIL, et rammeverk for beste praksis innen serviceledelse.

 

– Dette rammeverket passer til de aller fleste organisasjoner, og lar bedriften effektivisere og kutte kostnader uten at man må finne opp hjulet på nytt, understreker han.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

 

Dette er Steria:

Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller 19 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DnB NOR, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak steria2861 web.jpg 7,39 kB (197x300)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.07.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS