Digitalisering: – Ingen slipper unna fremtiden
Det er budskapet til Mark Raskino, visepresident i Gartner. Han ga de fremmøtte på Sopra Sterias lederkonferansen «Power of Sharing – Digital Disruption» en smakebit på hva vi har i vente i svært nær fremtid.
– Digitale endringer er ikke en trend, det er ren tvang. Teknologien forandrer spillereglene, og ingen bransjer slipper unna. Alle vil bli omdefinerte og endret, sa Raskino til de drøyt 200 fremmøtte på Holmen Fjordhotell utenfor Oslo.
Han har vært med på å intervjue toppledere for noen av verdens største virksomheter. Lederne har fått spørsmål om hvor stor del av kundenes oppfatning av verdien i produktene og tjenestene de tilbyr som er digital. I dag ligger den digitale verdiandelen på 30 prosent. Om bare fire år forventer topplederne at andelen vokser til 46 prosent. De forventer også en dobling i digitale inntekter i løpet av bare fem år.
Ser verden i høyere oppløsning
Raskino argumenterer med at teknologisensorer utvikler seg i tråd med Moores lov, altså med en effektdobling annethvert år. Det gjør at vi ser verden rundt oss på en ny måte, i stadig høyere oppløsning. Det åpner for omveltninger og nye muligheter.
For øyeblikket ligger det inne en amerikansk patentsøknad på en pille utstyrt med en ørliten datachip. Når pillen svelges og fordøyes sender chipen et signal om dette til for eksempel pleiehjemmet, sykehuset eller til og med til legemiddelselskapet.
– Dermed øker kunnskapen om medisineringen av en pasient ganske radikalt. Man vet ikke bare at medisinen ble utskrevet, man vet at medisinen faktisk ble tatt, sier Raskino.
Et annet eksempel er bilindustrien, der det jobbes mye med både selvstyrte biler og bil-som-tjeneste.
– Hvis jeg har en avtale som gjør at jeg må være et gitt sted til en gitt tid, kan kalenderen min være synkronisert opp mot en biltjeneste. Dermed vil bilen jeg trenger rett og slett dukke opp til rett tid, akkurat der jeg befinner meg. Jeg vil ikke behøve å forholde meg til den, eller en gang til hvor jeg skal. Alt skjer automatisk, sier Raskino.
– Gjør det selv
Han har følgende råd til ledere som er usikre på hvor organisasjonen deres står i den nye digitaliserte virkeligheten:
– Skaff deg en oppdatert oversikt over bransjen din, omform organisasjonen din og vær eventyrlysten. Våg å dyppe tærne i vannet og prøve nye ting. Ikke sitt og vent på at nye konkurrenter som Amazon og Facebook skal levere premissene for din bransje. Gjør det selv!
(Pressenytt)
Bildetekst:
TVINGES FREMOVER: – Digitale endringer er ikke en trend, det er ren tvang. Alle vil bli omdefinerte og endret, og ingen slipper unna, sa Raskino under «Power of Sharing»-konferansen. Foto: Hanne Kristine Fjellheim
Kontaktperson:
* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616
Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.
I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.
Les mer på www.soprasteria.no