presseticker

Skip to main content

DOGA-merket nykommer:

Digitaliserer både legevakta og klimakampen – får talentpris

  Publisert: 01.03.2023 08:39 - av  Henning Poulsen

BEDRE VENTEOPPLEVELSE. Hanna Hernæs, Ida Emilie Herfoss og Michelle Osnes mottar DOGA-merket nykommer for prosjektet Digivent, som demonstrerer hvordan legevaktopplevelsen kan bli bedre for de som må vente. Foto/ill: Osnes/Herfoss/Hernæs

GRØNNE PENGER. Glenn Sæstad foreslår en rekke bærekraftige bruksområder for en ny digital valuta. Nå får han DOGA-merket nykommer for prosjektet DSP for SDG. Foto/ill: Glenn Sæstad

DIGIVENT. (f.v.) Hanna Hernæs, Ida Emilie Herfoss og Michelle Osnes får pris.

Sanntid på legevakta. Digitale penger koblet til klima- og miljømål. Disse to innovative designprosjektene belønnes nå med DOGA-merket nykommer.  

– Dette er noe jeg gleder meg like mye til hvert år. DOGA-merket nykommer lar oss ta pulsen på en ny generasjon med unge og ambisiøse designere og arkitekter, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Han forteller at årets vinnere kommer med spennende og uventede løsninger på viktige samfunnsutfordringer.

 

– Her kan vi alle lære noe, sier Hjemdal.

 

DOGA-merket nykommer deles ut årlig til de beste prosjektene fra studenter og nyetablerte innen design og arkitektur. Prisen løfter fram unge, visjonære forslag til fremtidens løsninger. Årets priser deles ut på DOGA 16. mars i Oslo. I år er det sju mottakere.

 

Digivent: Designer bort ventetiden

Et besøk på legevakta er ingen lystig opplevelse. Syk eller skadet må du sitte og vente sammen med andre syke og skadde personer, uten å vite hva som skjer eller hvor lenge det er til din tur. Et nytt løsningsforslag fra tre designstudenter kan forandre på dette.

 

Michelle Osnes, Hanna Hernæs og Ida Emilie Herfoss studerte interaksjonsdesign sammen ved NTNU i Gjøvik. Da de fikk mulighet til å skrive en oppgave om venteromopplevelsen, kastet de seg over utfordringen. De hadde allerede egne og til dels negative erfaringer fra legevaktbesøk.

 

De tre designstudentene gikk grundig til verks. En legevakt i Innlandet stilte seg velvillig til disposisjon, og Hernæs, Osnes og Herfoss gjennomførte workshoper og intervjuer med både pasienter og legevaktansatte.

 

Slik fikk de dypere innsikt i hvilke problemer legevakta har å stri med når det kommer til pasientprioritering og -informasjon, og hvilke muligheter som kunne utforskes videre. Deretter designet studentene forskjellige prototyper. I alt fire brukertester ble gjennomførte før alle bitene falt på plass.

 

Kan vente hjemme

Resultatet er Digivent, en digital løsning for informasjonsdeling. Systemet består av tre deler med samme kjerne: en app, en infoskjerm og en SMS-tjeneste. Appen og skjermen gir pasienter og pårørende tilgang til legevaktkøen i sanntid. Ved å få opp beregnet ventetid, kan pasienten selv bestemme om hun vil vente hos legevakten, i bilen eller hjemme. SMS-tjenesten sender ut varsling når det snart er din tur.

 

Applikasjonen gir også mulighet for å informere om akutte pasienter som nylig har ankommet legevakten. Dermed blir det lettere for de fleste av oss å akseptere at ting tar tid.

 

Setter pasient og pårørende i sentrum

Juryen for DOGA-merket nykommer mener helsesektor kan hente lærdom fra prosjektet.

 

«Vi synes dette er et fantastisk stykke arbeid, og vi beundrer empatien og kreativiteten i prosjektet. Digivent skisserer en god løsning på et problem som angår oss alle. Vi mener prosjektet er en innertier fordi det er godt designhåndverk, oversiktlig og informativt. Det setter brukeren i sentrum og bidrar til å gjøre pasienter og pårørende trygge i en sårbar situasjon,» skriver juryen i sin vurdering.

 

DSP for SDG: Digitale penger inn i klimakampen

Glenn Sæstad mener digitale sentralbankpenger er en enestående mulighet til å dytte samfunnet vårt i en mer bærekraftig retning. I sin diplomoppgave ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo bruker han designmetodikk for å utforske hvordan staten og kommunene kan bruke slike penger for å stimulere bedrifter og privatpersoner til å ta mer klimavennlige valg.

 

I oppgaven var han i jevn dialog med Norges Banks egen arbeidsgruppe for digitale sentralbankpenger. Sæstad intervjuet 24 eksperter innen økonomi, finansteknologi og innovasjon i offentlig sektor. I tillegg samlet han kunnskap og innsikt fra faglitteratur om økonomi og finans.

 

Deretter konstruerte han et fremtidsscenario basert på muligheten for at klimaendringer kan utgjøre en direkte trussel mot den finansielle stabiliteten i Norge. Da faller bærekraft nemlig innunder sentralbankens mandat, argumenterer Sæstad, samtidig som offentlig sektor vil presse på for å få mer effektive omstillingsverktøy. Dermed ligger veien åpen for en offensiv bruk av digitale sentralbankpenger.

 

Karbonrasjoner og lokal valuta

Karbonrasjoner er et av pengeeksemplene som Sæstad utforsker i oppgaven. Mens dagens karbonkvoter kan kjøpes og selges, og dermed favoriserer de rikeste, vil karbonrasjonene påvirke alle likt. Slik spiller det ikke noen rolle at du har flust med vanlige penger på konto: Dersom du allerede har brukt opp «karbonpengene» dine, blir det ikke champagne i Chamonix denne påsken.

 

Et annet eksempel er å tillate lokal valuta for å stimulere folk til å bruke mer penger i sitt eget nærområde. I Sæstads tenkte eksempel oppretter Egersund kommune valutaen Okka Peng, som betyr «våre penger» på dialekt, som kan brukes for å kjøpe varer og tjenester lokalt. Å veksle vanlige kroner om til Okka Peng gir en innvekslingsbonus på et par prosent, så du får mer for pengene ved å bruke den lokale valutaen.

 

Men veksler du Okka Peng til vanlige kroner, betaler du et prosentgebyr høyere enn bonusen. Slik blir kortreiste løsninger fra lokalt eide leverandører mer lønnsomme for forbrukere og bedrifter, mens det blir mindre attraktivt å kjøpe ting langveisfra.

 

«Kompromissløs og kreativ»

Juryen for DOGA-merket nykommer lar seg imponere av oppgaven til Glenn Sæstad, og håper den utløser en grundig diskusjon.

 

«Studenten har et stødig grep om den visjonære helheten, samtidig som han bruker spekulativt design til å utforme konkrete forslag til samfunnsendrende tiltak. Dette er kompromissløs bruk av design for å bringe samfunnet i bærekraftig retning. Oppgaven bobler over av innsikt og kreativitet i et komplisert område. Vi innser nå at det er mulig å tenke helt nytt om hva penger kan være,» skriver juryen i sin vurdering.

(Pressenytt)

 

 

Les mer om prosjektene her:

www.doga.no/merket-nykommer/digivent

www.doga.no/merket-nykommer/dsp-for-sdg

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket nykommer her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/merket-nykommer/

 

 

Bildetekst:

BEDRE VENTEOPPLEVELSE. Hanna Hernæs, Ida Emilie Herfoss og Michelle Osnes mottar DOGA-merket nykommer for prosjektet Digivent, som demonstrerer hvordan legevaktopplevelsen kan bli bedre for de som må vente. Foto/ill: Osnes/Herfoss/Hernæs

 

GRØNNE PENGER. Glenn Sæstad foreslår en rekke bærekraftige bruksområder for en ny digital valuta. Nå får han DOGA-merket nykommer for prosjektet DSP for SDG. Foto/ill: Glenn Sæstad

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30

* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

* Digivent, Ida Emilie Herfoss, idaemilie.95@gmail.com, mobil 98 44 89 91

* DSP for SDG, Glenn Sæstad, glenn@lokaltbyraa.no, mobil 95 46 33 68


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 01.03.2023 08:39
Teknisk løsning ZEVS AS