Digitaliserer 4400 jernbaneansatte
– For oss handler det først og fremst om effektivisering i arbeidshverdagen vår. Nå får vi tilgang til e-post, filer og applikasjoner uansett hvor vi befinner oss eller hvilken enhet vi bruker. I tillegg åpnes døren for samhandling på tvers av organisasjonen, sier Bjarne Østby, IKT-driftssjef i Bane NOR.
Sammen med Microsoft har Sopra Steria sørget for utrulling av Office 365 i hele Bane NORs organisasjon, som består av 4400 ansatte. Samtidig har det statlige foretaket migrert til Windows 10.
– Svært mange av våre medarbeidere tar tog, både til og fra arbeid og i forbindelse med jobbreiser. Nå får de en helt annen mulighet til å koble seg på mens de er på farten. Stadig flere forventer at arbeidsgiver tilrettelegger for denne måten å jobbe på, sier Østby.
Styrker digital samhandling
I løpet av en tiårsperiode skal Bane NOR investere mer enn 20 milliarder kroner i digitalisering og automatisering av jernbanen. Derfor er det ifølge Østby viktig at selskapet tar sin egen medisin.
– Et ledd i digitaliseringen av jernbanen er at vi digitaliserer oss selv. På den måten styrker vi samhandlingen og blir i bedre stand til å håndtere et stadig mer kompleks transportbilde med flere togoperatører, sier Østby.
– Proaktiv anskaffelse
Kjetil Taraldlien, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria, forteller at Bane NOR har gjennomført en helhetlig Office 365-anskaffelse der statsforetaket selv eier lisensene. Det gir blant annet mulighet til å innføre dynamisk sikring med flere innloggingsnivåer.
– Bane NOR har vært proaktive og har tenkt nøye igjennom hvilke samhandlingsbehov de vil ha i fremtiden. Med Office 365 får organisasjonen et moderne og fleksibelt verktøy som allerede har en solid posisjon i offentlig sektor, sier Taraldlien.
Sparer 3-4 millioner i året
Østby regner med at Bane NOR vil spare inn 3-4 millioner kroner årlig i driftskostnader i kjølvannet av overgangen til Office 365. Han er fornøyd med måten Sopra Steria har gjennomført prosjektet på.
– Gjennom Sopra Steria har vi fått tilgang på kompetente og verdifulle ressurser. Gjennomføringen har vært tilfredsstillende, med dyktige prosjektledelse og god prosjektmetodikk som de tilpasset vår prosjektmal, sier IKT-driftssjefen.
Kontaktperson:
* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616
Bildetekst:
PÅ SAMHANDLINGSSPORET. IKT-driftssjef Bjarne Østby (t.h.) forventer en samhandlingsgevinst etter at Bane NOR nå har gått over til skybaserte Office 356. Til venstre Kjetil Taraldlien, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria. Foto: Sopra Steria
Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 42 000 medarbeidere i over 20 land, og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i 2017.
I Skandinavia sørger 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.
Les mer på www.soprasteria.no