Charlotte Drougge er Sopra Sterias nye salgsdirektør
– Charlotte Drougge kommer med lang og bred erfaring fra konsulentbransjen, og hun vil være med å videre løfte hele selskapets salgsorganisasjon, sier Kjell Rusti, administrerende direktør for Sopra Steria i Skandinavia.
Siden 2014 har Drougge vært Managing Director for Financial Services i Accenture, der hun også har jobbet med og vært sponsor av «Corporate Citizenship» i Accenture Norge. I Sopra Steria får hun stillingstittelen «Head of Business Development» og skal lede salgsinnsatsen på tvers av alle forretningsområder. Hun får også personalansvar for alle som jobber med salg og forretningsutvikling i selskapet.
– Dette er et ansvarsområde som passer meg godt. Jeg gjorde det samme i Accenture, men der hadde jeg også ansvar for leveranser. I Sopra Steria får jeg jobbe helhetlig og samlet med salg og forretningsutvikling, og det gleder jeg meg virkelig til, sier hun.
Omsorg for kundene
Drougge mener Sopra Steria er i en unik posisjon på det norske markedet fordi selskapet kan kombinere en betydelig internasjonal posisjon med tung lokal tilstedeværelse og kompetanse. Dermed er selskapet i en svært god posisjon til å lose kundene igjennom det som regnes som den fjerde industrielle revolusjonen, nemlig digitalisering.
– Samtidig som vi er landets største konsulentselskap innen digitalisering i både privat og offentlig sektor, er vi personlig engasjert i hver kundes situasjon og utfordringer. Jeg opplever at medarbeiderne føler sterk omsorg og omtanke for kundene, og den vil jeg arbeide for å styrke, sier hun.
Drougge kommer fra Sverige, men har bodd i Norge siden 1988. Hun har 25 års erfaring med salg, og har bekledd roller hos blant andre Capgemini, SAS Institute, DNB og Oslo Børs.
Fikk opp kvinneandelen
En hjertesak for Drougge er å øke kvinneandelen i IT-bransjen og -ledelse, som fremdeles domineres av menn. Da hun var i Accenture steg kvinneandelen i avdelingen hun ledet fra 15 prosent til over 50 prosent.
– Den lave kvinneandelen i IT-bransjen går helt tilbake til hvordan vi er oppdradd. Som ung jente var jeg flink i matte og hadde tidlig interesse for IT. Likevel fikk jeg råd om å bli lege, sykepleier eller økonom. Vi må sørge for at våre barn får bedre muligheter til å ta riktige valg, uavhengig av kjønn. Det vil komme hele bransjen vår til gode, sier hun.
Kontaktpersoner:
* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616
Bildetekst:
STERKERE SALGSFOKUS. Med Charlotte Drougge får Sopra Steria en erfaren direktør for salg og forretningsutvikling. Foto: Hanne Kristine Fjellheim
Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 40 000 medarbeidere i 20 land, og hadde en omsetning på 3,7 milliarder euro i 2016.
I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.
Les mer på www.soprasteria.no