Betalingsterminal får innovasjonspris
I kampen om å vinne selve Innovasjonsprisen for universell utforming skal betalingsløsningen til Melin Medical opp mot St. Olavs Hospital i Trondheim, Høgskolen i Bergen, Skatteetatens nettsider og Bybanen.
Inkluderende betalingstjeneste
– Betalingsløsningen til Melin Medical har god funksjonalitet og brukergrensesnitt for både helsepersonell og pasienter. Her ligger universell utforming som en urokkelig grunnstein. Tjenesten viser god forståelse for alle slags behov, om det er legen med dårlig tid eller pasienten som kanskje ser dårlig eller sitter i rullestol. Mange detaljer som betyr litt for mange – og mye for noen – er tatt inn i løsningen, sier kategorileder for tjenestedesign i juryen, Jan Walter Parr.
Tjenesten er utviklet i samarbeid med elitebrukere og brukerorganisasjoner som Blindeforbundet. Den består av to betalingsterminaler – T1 og T2 – med integrerte løsninger som er koblet mot blant annet pasientjournal. Terminalene har et enkelt og intuitivt grensesnitt, og tilpasser seg etter brukernes ulike behov. Fargekoder, store bokstaver, sterke kontraster og talefunksjon er blant tilpasningene som terminalene kan gjøre.
Etisk inkasso
– En funksjon vi i juryen la ekstra merke til var såkalt etisk inkasso. Dersom pasienten ikke betaler regningen, går saken tilbake til legen. Legen kan da beslutte å forlenge betalingsfristen eller stoppe saken, sier Parr.
Han påpeker at selvbetjeningssamfunnet har kommet for å bli, på godt og vondt. – Vi betjener oss selv på flyplassen, når vi kjøper en reise på nett og i forhold til en rekke offentlige tjenester. Da er det ekstra viktig at disse selvbetjeningsløsningene fungerer like godt for alle. Melin Medicals er et godt eksempel på hvordan selvbetjening kan gjøres tilgjengelig for alle. De er med på å gi mestringsfølelse til alle som synes selvbetjeningsløsninger er vanskelige, sier Parr.
(Pressenytt)
Les om alle kategorivinnerne her:
www.norskdesign.no/innovasjonsprisen
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, kommunikasjonsrådgiver Ida Wullum-Lindberg, mobil 980 46 671
Bildetekster:
UNIVERSELL BETALING. Betalingsløsningen til Melin Medical dekker alle slags brukerbehov, om det er legen med dårlig tid eller pasienten som ser dårlig eller sitter i rullestol. Foto: Melin Medical
LIKE MULIGHETER. – Universelt utformede løsninger bidrar til økt inkludering, likeverd og like muligheter, sier inkluderingsminister Solveig Horne. Her med Onny Eikhaug fra Norsk design- og arkitektursenter og juryleder Knut Hovland. Foto: Johnny Syversen
* Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet koordinerer regjeringens satsing og deler ut prisen på vegne av Handlingsplanen for universell utforming. Nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle hos Norsk design- og arkitektursenter har fått oppgaven med å styre prosessen.
* Innovasjonsprisen for universell utforming skal hedre bedrifter/institusjoner og arkitekter/designere som på en nyskapende måte har utviklet en løsning som kommer alle til gode.
* Prisen deles ut innen arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, møbel og interiør, informasjons- og interaksjonsdesign samt tjenestedesign.
Innovasjonsprisen_SolveigHorne_OnnyEikhaug_KnutHovland_foto_Johnny Syversen.jpg 3,23 MB (5450x3414)