presseticker

Skip to main content

Advarer mot digital selvtilfredshet

  Publisert: 12.06.2014 11:56 - av  Henning Poulsen
Oslo: Norge er blant verdens mest gjennomdigitale samfunn. – Vi har fremdeles mye å gå på. Vi kan ikke tillate oss å være selvtilfredse, advarer statssekretær i moderniseringsdepartementet, Paul Chaffey.

Foran en stappfull sal på Holmen Fjordhotell torsdag 12 juni, der 200 ledere hadde møtt opp for å få med seg Sterias årlige Power of Sharing-seminar, vedgikk Paul Chaffey at myndighetene fremdeles har en lang vei å gå når det gjelder deling av informasjon.

 

 

 

– Ved å dele på investeringene vi gjør, blir effekten mye større. Da styrker vi også byråkratiets evne til å ta gode beslutninger å være mindre byråkratiske. Vi trenger å frigjøre kompetanse fra papirmølla. Slik kan vi jobbe smartere og holde et kritisk blikk på en voksende forvaltning, sa Chaffey under sitt foredrag.

 

 

 

Detaljstyring er et område statssekretæren er opptatt av. Han mener mange statlige ledere allerede i dag har et større handlingsrom enn de benytter seg av.

 

 

 

Større handlingsrom

 

– Regjeringen er opptatt av å måle resultater, noe som innebærer at vi gir offentlige ledere større handlingsrom. Ikke alle benytter dette handlingsrommet. For eksempel er det et ønske med mer innovative innkjøp, der enkelte nok gjemmer seg bak et manglende handlingsrom heller enn å ta en risiko. Men du oppnår ikke innovasjon uten å ta risiko, sier Chaffey.

 

 

 

Han tar også et oppgjør med offentlige ledere som ikke setter seg tilstrekkelig inn i teknologiens utfordringer og muligheter. – Ledere må skaffe seg en forståelse av hva teknologi kan gjøre for deres organisasjon. Da holder det ikke å bare rope på it-avdelingen, fastslår den tidligere Abelia-lederen.

 

(Pressenytt)

 

 

 

 

 

FAKTABOKS

 

Dette er Steria:

 

Steria er et internasjonalt konsulentselskap med 20 000 medarbeidere i 16 land som jobber med forretnings- og it-rådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. I Norge sørger nær 1000 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,2 milliarder kroner. Steria leverer tjenester til mange av Norges største virksomheter, deriblant, Avinor, Canal Digital, Det norske oljeselskap, DNB, Flytoget, Forsvaret, Helse Sør-Øst, Husbanken, Jernbaneverket, KLP, Kværner, Leger Uten Grenser, Lånekassen, NAV, NorgesGruppen, NSB, Oslo kommune, PGS, Politiet, Posten, Protector, Reitangruppen, Ruter, Schibsted, Skatteetaten, SpareBank 1, Statens innkrevingssentral, Statens Pensjonskasse, Statens vegvesen, Statkraft, Statnett, Storebrand, Sykehuspartner, Telenor, Tollvesenet, Trondheim kommune, UDI og Vinmonopolet.

 

 

 

 

 

Kontaktperson:

 

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

 

Bildetekst:

 

– Ledere må skaffe seg en forståelse av hva teknologi kan gjøre for deres organisasjon. Da holder det ikke å bare rope på it-avdelingen, fastslår statssekretær Paul Chaffey. Foto: Johnny Syversen

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak paul chaffey.jpg 31,33 kB (767x487)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.06.2014 11:56
Teknisk løsning ZEVS AS