presseticker

Skip to main content

2000 år med samhandling

  Publisert: 28.08.2012 07:30 - av  Henning Poulsen

KIRKELIG SAMHANDLING. Kirken er avhengig av frivillig innsats, men mangler et samhandlingssystem som kan samle og samordne de gode kreftene. Her fra åpningsgudstjenesten i Tønsberg domkirke i forbindelse med Kirkemøtet 2012. Foto: kirken.no

Trude Evenshaug, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet. Foto: kirken.no

Oslo: 3,9 millioner medlemmer, 10 000 årlige vielser, 42 000 konfirmanter, 6,2 millioner gudstjenestebesøk, 7500 medarbeidere ansatt i både stat og lokalkirke, 15 000 tillitsvalgte samt mange tusen frivillige. Er det én organisasjon der samhandling er viktig så må det være Den norske kirke.

Samhandling har i senere år dukket opp på agendaen i både offentlig og privat sektor, men for kirken er ikke dette en ny utfordring. Kirken har nemlig en lang historie med samhandlende fellesskap som strekker seg 2000 år tilbake i tid. Nå arbeides det intenst for å gi Den norske kirke et samhandlingsløft som kan ta folkekirken inn i fremtiden.

 

– Historisk sett må kirken sies å ha hatt suksess med sin evne til å kommunisere sitt budskap og bygge sterke fellesskap, men nye tider krever nye måter å samhandle og kommunisere på, forteller Trude Evenshaug, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet, som i dag holder foredrag om nettopp samhandling på arrangementet ”Jobb smartere – god samhandling i praksis” i Oslo.

 

Mangler moderne systemer

Hun vedgår at kirken på ingen måte er i mål med sin samhandlingssatsing.

– Utfordringen er at kirken mangler en moderne infrastruktur. Ikt-systemene henger ikke sammen, kirkens medarbeidere befinner seg på ulike nettverk og medlemmene opplever at kirken i varierende grad er tilgjengelig på internett, sier Evenshaug.

 

Kirken er avhengig av frivillig innsats, men mangler et samhandlingssystem for å samle og samordne de gode kreftene. – Folk er vår viktigste ressurs, men de som vil gjøre en innsats i kirken ser sjelden for seg timevis med telefonering og papirarbeid. Det er nødvendig å være til stede der terskelen er lavest, nemlig på nett, understreker Evenshaug.

 

Venter på statsbudsjettet

Tidligere i år ble statskirken avviklet og erstattet med en offentlig finansiert folkekirke. Dette aktualiserte kirkens satsing på kommunikasjon og samhandling, men allerede i 2009 begynte arbeidet med å legge en ikt-strategi. Samhandlingseksperter fra it-selskapet Steria har hjulpet kirken med å dokumentere behovene og anbefale tiltak.

 

– Vi har utredet nåsituasjonen, kartlagt behov, jobbet med modeller for organisering, styring og finansiering og vi er i ferd med å anskaffe nytt internett og intranett. Så nå mangler bare pengene, og vi er spente på statsbudsjettet denne høsten, sier Evenshaug.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Den norske kirke, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet – Trude Evenshaug, mobil 489 91 205

* Steria, Senior Manager/Partner Thomas Heiskel, mobil 905 15 900

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

Bildetekster:

KIRKELIG SAMHANDLING. Kirken er avhengig av frivillig innsats, men mangler et samhandlingssystem som kan samle og samordne de gode kreftene. Her fra åpningsgudstjenesten i Tønsberg domkirke i forbindelse med Kirkemøtet 2012. Foto: kirken.no

 

PÅ NETT. – Folk som vil gjøre en innsats i kirken ser sjelden for seg timevis med telefonering og papirarbeid. Det er nødvendig å være til stede der terskelen er lavest, nemlig på nett, sier Trude Evenshaug, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet. Foto: kirken.no

 

Vedlegg:

Last ned program for ”Jobb smartere – god samhandling i praksis” her: http://lynkurs.no/files/2012/06/Invitasjon-Samhandling-i-praksis.pdf

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak kirken illustrasjonsbilde.jpg 2,97 MB (2598x1760)
Bilde - vedlegg til sak kirken evenshaug.jpg 790,62 kB (1181x1181)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.08.2012 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS