presseticker

Skip to main content

Vipps mottar pris for inkluderende tjenestedesign

  Publisert: 19.01.2021 07:26 - av  Henning Poulsen
Den populære norske betalingstjenesten Vipps vinner tjenestedesignkategorien til Innovasjonsprisen for universell utforming.

– Det er helt nødvendig å tenke gjennom hvordan digitale tjenester som Vipps skal fungere best mulig for alle brukere. Vi er sterke i troen på at universell utforming skaper bedre opplevelser for brukerne våre, sier Elisabeth Barrie, leder for produkt i Vipps.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og dette blir fjerde gang prisen deles ut. Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap. Senere i ettermiddag blir det avgjort hvem av disse som blir hovedvinner av Innovasjonsprisen for universell utforming.

 

– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).

 

Mer innovativt og lønnsomt

– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.

 

Hun mener Vipps er et svært godt eksempel på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.

 

Betalingsrevolusjon på mobilen

Vipps har revolusjonert måten vi betaler på, og har klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som begeistrer med sin enkelhet og brukervennlighet. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen enten vi skal handle på nettet, betale en faktura eller kjøpe en vaffel på skolekorpsets loppemarked.

 

En sentral suksessfaktor på vei mot 3,8 millioner brukere er en strategisk satsing på universell utforming. Store ressurser er blitt lagt ned i kompetanseutvikling, brukertesting og en designprosess med universell utforming i fokus.

 

– Vi merker at de endringene vi har gjort underveis, gjør at appen fungerer mer intuitivt, og at det rett og slett er enklere å bruke den for alle. Det gir mer fornøyde kunder, økt bruk, bedre lønnsomhet og ikke minst færre henvendelser til kundesenteret vårt, påpeker Barrie i Vipps.

 

Gir mestring og selvstendighet

Vipps har også samarbeidet tett med blant andre Norges Blindeforbund.

 

– For å skape de aller beste brukeropplevelsene, må vi lage noe som fungerer for alle. Særlig i samarbeidet med Blindeforbundet har vi lært masse som nå kommer alle brukerne våre til gode, sier Barrie.

 

Juryen er imponert over hvordan Vipps bidrar til selvstendighet og mestring i hverdagen for mange mennesker, inkludert blinde og svaksynte, eldre og alle som syntes banktjenester på nett er vanskelig.

 

Tjenesten er blitt så gjennomgripende at det er på vei inn i norske ordbøker: Å vippse – vippser – har vippset.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet (KUD). Prisen har blitt delt ut tre ganger tidligere, i 2011, 2014 og 2017.

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Kategoriprisene ble i år delt ut i arkitektur, landskapsarkitektur, transport, grafisk design, tjenestedesign og informasjons- og interaksjonsdesign.

* Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen, Innovasjonsprisen for universell utforming

* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital, mens den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords gikk til topps i 2017.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Kolonial.no, Bybanen i Bergen, Aftenposten Junior, YR.no, Hamaren aktivitetspark, Hardanger Bestikk og Finn.no.

* I år gir juryen hederlige omtaler til Spike, Krabat Runner, Abax Mølla Syd og Holmestrand stasjon.

 

Kontaktpersoner:

* Vipps, kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes, mobil 99 74 12 63

* Design og arkitektur Norge, leder for nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle, Jannicke Hølen, mobil 90 56 29 09

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Vipps mobil foto vipps.jpg 270,78 kB (1920x1280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.01.2021 07:26
Teknisk løsning ZEVS AS