Slik gjorde de 70 000 gründere til regnskapsførere – nå får de pris
– Ved å sette brukeren i sentrum har Fiken revolusjonert regnskapsbransjen. Løsningen deres gjør det billigere og enklere å starte for seg selv, noe som er viktig for verdiskaping, sysselsetting og innovasjon i Norge, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi Fiken.
DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.
Vil ha regnskap for alle
Hvert år stifter vi mer enn 60 000 nye bedrifter i Norge, men innen fem år er tre av fire borte. Mange nordmenn har en gründer i magen, men de færreste drømmer om å svette over regnskapspermer. Regnskap er komplisert og tidkrevende, og belastningen er stor. Må det være slik?
Nei, mener gründerne bak regnskapstjenesten Fiken. Gjennom flere bedriftsetableringer har de selv måttet kjempe mot rigide og kronglete systemer og regler. Nå ønsket de å bruke det de hadde lært til å lage en regnskapstjeneste for alle.
I begynnelsen utviklet de tjenesten i helger og ferier, inntil den var god nok til å bli prøvd ut i markedet. Fiken-utviklerne brukte tilbakemeldinger og innspill fra kundene for å gjøre tjenesten stadig bedre og mer brukervennlig.
Konstante forbedringer
Etter hvert ble en rekke designdisipliner trukket inn i den kontinuerlige utviklingsprosessen, blant annet interaksjonsdesign, tjenestedesign og designledelse. Selv om regnskapssystemet først så dagens lys i 2014, har arbeidet med videreutvikling og forbedring fortsatt med uforminsket styrke.
I dag er Fiken blant landets mest kjente regnskapssystemer, med flere enn 70 000 bedriftskunder. Selskapet anslår selv at de bidrar til å kutte regnskapskostnader med inntil 90 prosent i små virksomheter.
I tillegg kommer den store samfunnsgevinsten i at et mer tilgjengelig regnskap gjør at flere kan starte egen bedrift uten å kjøre seg fast i arkaiske systemer. Med enkelt språk og et lekent og oppløftende visuelt uttrykk er den forhatte regnskapsjobben ufarliggjort.
Hjelper deg over regnskapsbøygen
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Fiken et stjerneeksempel på at god tjenestedesign og visuell kommunikasjon kan bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser.
«Vi synes designløsningen er glimrende fordi den guider og forklarer på et språk alle kan forstå. Tjenesten oversetter vanskelige faguttrykk, og det er sjarmerende at Fiken bruker følelser og humor for å hjelpe nybegynnerne å komme over regnskapsbøygen,» står det i jurykjennelsen.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30
* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22
* Fiken, Åshild Knudsen, ashild.knudsen@fiken.no, mobil 95 20 88 74
Bildetekst:
REGNSKAPSREVOLUSJON. De har gjort det vanskelige regnskapet enkelt. Nå får de DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Fiken