presseticker

Skip to main content

Skoinnovatør i Nydalen skal vinne over amerikanske birkebeinere

  Publisert: 19.02.2025 10:03 - av  Henning Poulsen

VARM PÅ BEINA. Skoprodusenten Alfa skal vise fram sine skisko med Gore-Tex. Foto: Anders Vest

 

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

Med brunost, bålkos og nyskapende skiprodukter skal Alfa fange oppmerksomheten under gigantarrangementet American Birkebeiner i Wisconsin denne uken.

– Alfa var store i USA helt tilbake på 1960- og 70-tallet, og selv i dag opplever vi at vi fremdeles har et navn der. Nå ønsker vi å prøve oss igjen, med det vi mener er de beste skiskoene for trening og tur, sier Hans Jørgen Kvåle, salgs- og markedssjef i Alfa, som flyttet inn i nytt hovedkontor i Nydalen i Oslo i 2024.

 

Skisport opplever en ny vår i USA, inspirert av superstjerner som Jessie Diggins, Lindsey Vonn og Mikaela Shiffrin. I dag driver om lag 12 millioner amerikanere med alpint, langrenn eller snowboard. Dette er et marked Alfa ønsker å en større del av.

 

Fra onsdag til søndag denne uken står Alfa på et eget norsk område – «Camp Norway» – sammen med Rottefella, Madshus, Åsnes og Swix. Skiløpere som svinger innom får oppleve erkenorsk hygge med sprakende bål, varm kakao og nystekte vafler med brunost. I tillegg får de amerikanske birkebeinerne teste de siste produktinnovasjonene fra Alfa og de andre norske produsentene.

 

– Vi kommer til å vise fram våre unike skisko, som er de eneste på markedet med Gore-Tex-teknologi. Vi har allerede en del organisk direktesalg til USA, og fremover skal vi teste ut dette markedet mer, sier Kvåle.

 

Erkenorsk hygge i amerikansk skimekka

Mens de fleste av Birkies kommersielle samarbeidspartnere profilerer seg inne på et adskilt messeområde, er Camp Norway plassert utendørs, med direkte tilgang til løypenettverket. Designindustrien arrangerer det norske eksportstuntet med Innovasjon Norge. Dette er første gang fem store norske vintersportaktører står sammen under et Birkie-arrangement.

 

– Jeg tror ikke vi nordmenn forstår hvor enorm den amerikanske varianten av Birkebeineren er. Med 15 000 deltakere og enda flere frivillige og tilskuere, er «Birkie» et mekka for langrennssporten i Nord-Amerika. Og et utrolig viktig sted å være for oss som jobber med å øke den norske eksporten, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien.

 

Bør smi mens jernet er varmt

Norsk eksport av sports- og fritidsindustri har økt med 56 prosent de siste fem årene, men veksten flatet ut i fjor, ifølge Egil Sundet. I kroner og øre eksporteres det nå for fire milliarder kroner årlig.

 

– Svak krone og hard og målrettet innsats på merkevare og innovasjon ligger bak veksten, men nå må vi smi mens jernet fremdeles holder litt temperatur. Øker vi eksporten betyr det flere arbeidsplasser og mer verdiskaping lokalt og nasjonalt. Det er et tankekors at vi fremdeles har dårligere rammevilkårene for innovasjon, eierskap og investeringer enn konkurrentene i våre naboland har, sier bransjesjefen.

 

 

Bildetekster:

VARM PÅ BEINA. Skoprodusenten Alfa skal vise fram sine skisko med Gore-Tex. Foto: Anders Vest

 

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Alfa, Chief Sales Officer Hans Jørgen Kvåle, mobil 41 92 91 99

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.02.2025 10:03
Teknisk løsning ZEVS AS