presseticker

Skip to main content

Skiinnovatør på Voss skal vinne over amerikanske birkebeinere

  Publisert: 19.02.2025 06:25 - av  Henning Poulsen

BEST I HØYDEN. Interessen for fjellski øker i USA, og Åsnes vil være med på veksten. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

Med brunost, bålkos og nyskapende skiprodukter skal Åsnes fange oppmerksomheten under gigantarrangementet American Birkebeiner i Wisconsin denne uken.

– Åsnes omsetter noen tusen par med fjellski årlig i Nord-Amerika, men vi ser at potensialet er større. Amerikanerne er stadig mer opptatte av skiaktiviteter som ikke krever heiskort, og det tilrettelegges stadig mer for fjellski i anleggene, sier merkevaresjef Frank Juklestad i Åsnes, som hovedkontor og produksjon på Voss.

 

Skisport opplever en ny vår i USA, inspirert av superstjerner som Jessie Diggins, Lindsey Vonn og Mikaela Shiffrin. I dag driver om lag 12 millioner amerikanere med alpint, langrenn eller snowboard. Dette er et marked Åsnes ønsker å en større del av.

 

Fra onsdag til søndag denne uken står Åsnes på et eget norsk område – «Camp Norway» – sammen med Rottefella, Madshus, Alfa og Swix. Skiløpere som svinger innom får oppleve erkenorsk hygge med sprakende bål, varm kakao og nystekte vafler med brunost. I tillegg får de amerikanske birkebeinerne teste de siste produktinnovasjonene fra Åsnes og de andre norske produsentene.

 

Åsnes er en betydelig produsent av fjellski og tilhørende staver, og pleier derfor ikke markere seg på rene langrennsarrangementer som American Birkebeiner. Juklestad tror Camp Norway kan øke interessen for fjellski hos Birkie-folket.

 

– Vi har sterk kompetanse på utvikling og konstruksjon av fjellski, og har blitt den foretrukne utstyrsleverandøren til de fleste store ekspedisjoner. Derfor er jeg overbevist om at også det amerikanske markedet vil omfavne Åsnes, sier han.

 

Erkenorsk hygge i amerikansk skimekka

Mens de fleste av Birkies kommersielle samarbeidspartnere profilerer seg inne på et adskilt messeområde, er Camp Norway plassert utendørs, med direkte tilgang til løypenettverket. Designindustrien arrangerer det norske eksportstuntet med Innovasjon Norge. Dette er første gang fem store norske vintersportaktører står sammen under et Birkie-arrangement.

 

– Jeg tror ikke vi nordmenn forstår hvor enorm den amerikanske varianten av Birkebeineren er. Med 15 000 deltakere og enda flere frivillige og tilskuere, er «Birkie» et mekka for langrennssporten i Nord-Amerika. Og et utrolig viktig sted å være for oss som jobber med å øke den norske eksporten, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien.

 

Bør smi mens jernet er varmt

Norsk eksport av sports- og fritidsindustri har økt med 56 prosent de siste fem årene, men veksten flatet ut i fjor, ifølge Egil Sundet. I kroner og øre eksporteres det nå for fire milliarder kroner årlig.

 

– Svak krone og hard og målrettet innsats på merkevare og innovasjon ligger bak veksten, men nå må vi smi mens jernet fremdeles holder litt temperatur. Øker vi eksporten betyr det flere arbeidsplasser og mer verdiskaping lokalt og nasjonalt. Det er et tankekors at vi fremdeles har dårligere rammevilkårene for innovasjon, eierskap og investeringer enn konkurrentene i våre naboland har, sier bransjesjefen.

 

 

Bildetekster:

BEST I HØYDEN. Interessen for fjellski øker i USA, og Åsnes vil være med på veksten. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn

 

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Åsnes, Brand Manager Frank Juklestad, mobil 41 62 02 48

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.02.2025 06:25
Teknisk løsning ZEVS AS