presseticker

Skip to main content

Skiinnovatør på Lørenskog skal vinne over amerikanske birkebeinere

  Publisert: 19.02.2025 06:50 - av  Henning Poulsen

GOD GLID. Swix er allerede store i Nord-Amerika, og satser nå videre. Foto: Swix

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

Med brunost, bålkos og nyskapende skiprodukter skal Swix fange oppmerksomheten under gigantarrangementet American Birkebeiner i Wisconsin denne uken.

– USA er ett av våre viktigste markeder. En viktig grunn til å reise over til Birkie er å lære mer om amerikanske skiløperes ønsker og behov. Dette er en gruppe med stor kjøpekraft, men vi må tilby de rette produktene, på riktig måte, sier Mathis Dahl Fenre. Han er produktleder for smøring og utstyr i Swix, som har hovedkontor og flaggskipbutikk i tilknytning til SNØ-anlegget i Lørenskog.

 

Skisport opplever en ny vår i USA, inspirert av superstjerner som Jessie Diggins, Lindsey Vonn og Mikaela Shiffrin. I dag driver om lag 12 millioner amerikanere med alpint, langrenn eller snowboard. Dette er et marked Swix ønsker å en større del av.

 

– I Minnesota og Wisconsin, der Birkie blir arrangert, har en stor andel av befolkningen norske eller nordiske aner, så det skader ikke å komme fra Norge. Dessuten er Swix det merket i verden som har de største og lengste tradisjonene knyttet til nordisk skisport, og skismøring spesielt. Swix er også det merket som tilbyr det bredeste utvalget av klær, staver, skismøring og preppeutstyr til langrenn, sier Fenre.

 

Fra onsdag til søndag denne uken står Swix på et eget norsk område – «Camp Norway» – sammen med Rottefella, Madshus, Alfa og Åsnes. Skiløpere som svinger innom får oppleve erkenorsk hygge med sprakende bål, varm kakao og nystekte vafler med brunost. I tillegg får de amerikanske birkebeinerne teste de siste produktinnovasjonene fra Swix og de andre norske produsentene.

 

– Vi er allerede en av hovedsponsorene til Birkie, og Swix USA har vært med på arrangementet i mange år sammen med produktutviklere fra Norge. På Camp Norway skal vi vise fram og selge både klær, staver og skismøring. I tillegg skal vi i dagene før løpet holde flere smørekurs, sier Fenre.

 

Erkenorsk hygge i amerikansk skimekka

Mens de fleste av Birkies kommersielle samarbeidspartnere profilerer seg inne på et adskilt messeområde, er Camp Norway plassert utendørs, med direkte tilgang til løypenettverket. Designindustrien arrangerer det norske eksportstuntet med Innovasjon Norge. Dette er første gang fem store norske vintersportaktører står sammen under et Birkie-arrangement.

 

– Jeg tror ikke vi nordmenn forstår hvor enorm den amerikanske varianten av Birkebeineren er. Med 15 000 deltakere og enda flere frivillige og tilskuere, er «Birkie» et mekka for langrennssporten i Nord-Amerika. Og et utrolig viktig sted å være for oss som jobber med å øke den norske eksporten, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien.

 

Bør smi mens jernet er varmt

Norsk eksport av sports- og fritidsindustri har økt med 56 prosent de siste fem årene, men veksten flatet ut i fjor, ifølge Egil Sundet. I kroner og øre eksporteres det nå for fire milliarder kroner årlig.

 

– Svak krone og hard og målrettet innsats på merkevare og innovasjon ligger bak veksten, men nå må vi smi mens jernet fremdeles holder litt temperatur. Øker vi eksporten betyr det flere arbeidsplasser og mer verdiskaping lokalt og nasjonalt. Det er et tankekors at vi fremdeles har dårligere rammevilkårene for innovasjon, eierskap og investeringer enn konkurrentene i våre naboland har, sier bransjesjefen.

 

 

 

Bildetekster:

GOD GLID. Swix er allerede store i Nord-Amerika, og satser nå videre. Foto: Swix

 

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

 

 

Kontaktpersoner:

* Swix/Brav, Product Category Manager Mathis Dahl Fenre, mobil 91 14 23 15

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.02.2025 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS