Skiinnovatør på Biri skal vinne over amerikanske birkebeinere
– Amerikanere elsker norsk kultur – og samtidig er det mange som liker langrenn og friluftsliv. Her ligger det et stort potensial for oss. Vi vil både spille på norsk skitradisjon og kultur og samtidig vise fram viktige nyvinninger, sier Lars Myrseth Kurås, markedsdirektør i Madshus på Biri i Gjøvik.
Skisport opplever en ny vår i USA, inspirert av superstjerner som Jessie Diggins, Lindsey Vonn og Mikaela Shiffrin. I dag driver om lag 12 millioner amerikanere med alpint, langrenn eller snowboard. Dette er et marked Madshus ønsker å en større del av.
Fra onsdag til søndag denne uken står Madshus på et eget norsk område – «Camp Norway» – sammen med Rottefella, Alfa, Åsnes og Swix. Skiløpere som svinger innom får oppleve erkenorsk hygge med sprakende bål, varm kakao og nystekte vafler med brunost. I tillegg får de amerikanske birkebeinerne teste de siste produktinnovasjonene fra Madshus og de andre norske produsentene.
Søkelyset kommer til å være særlig rettet mot SkateX. Dette er et skisystem for skøyting som Rottefella har utviklet sammen med Madshus.
– Det har skjedd mye spennende i Madshus de siste årene, noe vi gleder oss til å vise til et litt fremmed marked. Både SkateX og den nye Redline-skiserien vår representerer nye og banebrytende produkter som industrien ikke har sett på en stund, sier Kurås.
Han forteller at Madshus allerede sponser Birkie, men at det tidligere har begrenset seg til å ha en salgsrepresentant inne på messeområdet.
Erkenorsk hygge i amerikansk skimekka
For mens de fleste av Birkies kommersielle samarbeidspartnere profilerer seg inne på et adskilt messeområde, er Camp Norway plassert utendørs, med direkte tilgang til løypenettverket. Designindustrien arrangerer det norske eksportstuntet med Innovasjon Norge. Dette er første gang fem store norske vintersportaktører står sammen under et Birkie-arrangement.
– Jeg tror ikke vi nordmenn forstår hvor enorm den amerikanske varianten av Birkebeineren er. Med 15 000 deltakere og enda flere frivillige og tilskuere, er «Birkie» et mekka for langrennssporten i Nord-Amerika. Og et utrolig viktig sted å være for oss som jobber med å øke den norske eksporten, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien.
Bør smi mens jernet er varmt
Norsk eksport av sports- og fritidsindustri har økt med 56 prosent de siste fem årene, men veksten flatet ut i fjor, ifølge Egil Sundet. I kroner og øre eksporteres det nå for fire milliarder kroner årlig.
– Svak krone og hard og målrettet innsats på merkevare og innovasjon ligger bak veksten, men nå må vi smi mens jernet fremdeles holder litt temperatur. Øker vi eksporten betyr det flere arbeidsplasser og mer verdiskaping lokalt og nasjonalt. Det er et tankekors at vi fremdeles har dårligere rammevilkårene for innovasjon, eierskap og investeringer enn konkurrentene i våre naboland har, sier bransjesjefen.
Bildetekster:
SATSER PÅ SKI. Madshus satser på å øke skisalget i USA. Foto: Madshus
TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation
Kontaktpersoner:
* Madshus, Senior Global Marketing Manager Lars Myrseth Kurås, mobil 93 46 02 88
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22




