presseticker

Skip to main content

Skal vinne over amerikanske birkebeinere med norsk skiinnovasjon

  Publisert: 19.02.2025 07:30 - av  Henning Poulsen

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation (2023)

BEST I HØYDEN. Interessen for fjellski øker i USA, og Åsnes vil være med på veksten. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn

INNOVATIVE BINDINGER. Rottefella tar med sin SkateX-teknologi til American Birkebeiner. Foto: Rottefella

Med brunost, bålkos og nyskapende skiprodukter skal Rottefella, Swix, Madshus, Åsnes og Alfa i fellesskap fange oppmerksomheten under gigantarrangementet American Birkebeiner denne uken.

– Jeg tror ikke vi nordmenn forstår hvor enorm den amerikanske varianten av Birkebeineren er. Med 15 000 deltakere og enda flere frivillige og tilskuere, er «Birkie» et mekka for langrennssporten i Nord-Amerika. Og et utrolig viktig sted å være for oss som jobber med å øke den norske eksporten, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien.

 

Satser sammen for første gang

Dette er første gang fem store norske vintersportaktører står sammen under et Birkie-arrangement, i et eget Camp Norway. Designindustrien arrangerer det norske eksportstuntet med Innovasjon Norge.

 

Idéen kommer imidlertid fra Rottefella.

 

– Langrenn er veldig i vinden i USA akkurat nå, og vi omsetter for stadig mer i dette markedet. Amerikanerne setter virkelig pris på innovasjon, men samtidig erfarer vi at kundene her ønsker å teste før de kjøper. Slik kom vi på idéen om å ha et felles opplegg med andre norske produsenter av ski, staver, sko og annet utstyr, sier Torstein Myklebostad, administrerende direktør i Rottefella.

 

Bør smi mens jernet er varmt

Norsk eksport av sports- og fritidsindustri har økt med 56 prosent de siste fem årene, men veksten flatet ut i fjor, ifølge Egil Sundet. I kroner og øre eksporteres det nå for fire milliarder kroner årlig.

 

– Svak krone og hard og målrettet innsats på merkevare og innovasjon ligger bak veksten, men nå må vi smi mens jernet fremdeles holder litt temperatur. Øker vi eksporten betyr det flere arbeidsplasser og mer verdiskaping lokalt og nasjonalt. Det er et tankekors at vi fremdeles har dårligere rammevilkårene for innovasjon, eierskap og investeringer enn konkurrentene i våre naboland har, sier bransjesjefen.

 

12 millioner amerikanere

Skisport opplever en ny vår i USA, inspirert av superstjerner som Jessie Diggins, Lindsey Vonn og Mikaela Shiffrin. I dag driver om lag 12 millioner amerikanere med alpint, langrenn eller snowboard, forteller Mathis Dahl Fenre, produktleder for smøring og utstyr i Swix.

 

– USA er et av våre viktigste markeder. En viktig grunn til å reise over til Birkie er å lære mer om amerikanske skiløperes ønsker og behov. Dette er en gruppe med stor kjøpekraft, men vi må tilby de rette produktene, på riktig måte, sier Fenre.

 

Erkenorsk hygge

Mens de fleste av Birkies kommersielle samarbeidspartnere profilerer seg inne på et adskilt messeområde, er Camp Norway plassert utendørs, med direkte tilgang til løypenettverket. Skiløpere som svinger innom får oppleve erkenorsk hygge med sprakende bål, varm kakao og nystekte vafler med brunost. I tillegg blir det mulig å teste de siste produktinnovasjonene fra de fem norske produsentene.

 

Blant disse nyvinningene kan vi nevne SkateX. Dette er et skisystem for skøyting som Rottefella har utviklet med Madshus som tett samarbeidspartner.

 

– Det har skjedd mye spennende i Madshus de siste årene, noe vi gleder oss til å vise til et litt fremmed marked. Både SkateX og den nye Redline-skiserien vår representerer nye og banebrytende produkter som industrien ikke har sett på en stund, sier Lars Myrseth Kurås, markedsdirektør i Madshus.

 

Fjellski og varme sko

Åsnes er en betydelig produsent av fjellski og tilhørende staver, og pleier derfor ikke markere seg på rene langrennsarrangementer som American Birkebeiner. Merkevaresjef Frank Juklestad tror Camp Norway kan øke interessen for fjellski hos Birkie-folket.

 

– Vi har sterk kompetanse på utvikling og konstruksjon av fjellski, og har blitt den foretrukne utstyrsleverandøren til de fleste store ekspedisjoner. Derfor er jeg overbevist om at også det amerikanske markedet vil omfavne Åsnes, sier Juklestad.

 

Mens Madshus, Åsnes og Rottefella vil hjelpe amerikanerne med å gå raskere og lengre på ski, satser skoprodusenten Alfa på å tilby komfort.

 

– Vi kommer til å vise fram våre unike skisko, som er de eneste på markedet med Gore-Tex-teknologi. Vi har allerede en del organisk direktesalg til USA, og fremover skal vi teste ut dette markedet mer, sier Hans Jørgen Kvåle, salgs- og markedssjef i Alfa.

 

 

 

Bildetekster:

 

TIL USA. Fem norske utstyrsprodusenter skal vise fram innovasjonene sine under årets Birkie. Foto: American Birkebeiner Ski Foundation

 

BEST I HØYDEN. Interessen for fjellski øker i USA, og Åsnes vil være med på veksten. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn

 

INNOVATIVE BINDINGER. Rottefella tar med sin SkateX-teknologi til American Birkebeiner. Foto: Rottefella

 

VARM PÅ BEINA. Skoprodusenten Alfa skal vise fram sine skisko med Gore-Tex. Foto: Anders Vest

 

SATSER PÅ SKI. Madshus satser på å øke skisalget i USA. Foto: Madshus

 

GOD GLID. Swix er allerede store i Nord-Amerika, og satser nå videre. Foto: Swix

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22

* Alfa, Chief Sales Officer Hans Jørgen Kvåle, mobil 41 92 91 99

* Madshus, Senior Global Marketing Manager Lars Myrseth Kurås, mobil 93 46 02 88

* Rottefella, Chief Executive Officer Torstein Myklebostad, mobil 95 23 85 80

* Swix/Brav, Product Category Manager Mathis Dahl Fenre, mobil 91 14 23 15

* Åsnes, Brand Manager Frank Juklestad, mobil 41 62 02 48


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.02.2025 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS