presseticker

Skip to main content

Sju norske oppstartsprosjekter får innovasjonsstøtte

  Publisert: 21.10.2024 08:48 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

Recouture. Foto: Hilde Hoff Norskar

Leasi. Foto: Skanska

Maskindeling. Badstueksport. Klesredding. Eldretrim. Kombistol. Matsatsing. Reiseportal. Disse oppstartsbedriftene mottar støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi sju gründerselskaper. Til sammen får de mer enn 3,5 millioner kroner i støtte.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Leasi: Del på gravemaskinen!

Mange entreprenører eier store, overdimensjonerte maskinparker. Hele tre av ti anleggsmaskiner står inaktive til enhver tid. Manglende oversikt over maskiner og utstyr kan skape problemer knyttet til utnyttelse og vedlikehold. Dette får konsekvenser for både lønnsomhet og miljøavtrykk.

 

Oppstartsselskapet Leasi har utspring fra NTNU i Trondheim. De utvikler en løsning som skal optimalisere maskindriften og tilrettelegge for deling. For å lykkes ønsker de å bruke designkompetanse tidlig. Designbyrået Umble skal bistå med å samle inn innsikt fra byggherrer, entreprenører og underleverandører.

 

Med denne innsikten på plass, skal prosjektteamet utvikle en brukervennlig og sømløs tjeneste for deling av maskiner på tvers av aktørene i felles anleggsprosjekter. Med på laget har de solide aktører som Skanska Norge, Entreprenørservice, Vassbakk & Stol, Marthinsen & Duvholt, og Johs. J. Syltern.

 

Juryen roser mottakeren for å være innovative i en bransje som sårt trenger omstilling og innovasjon.

 

«Ved å omskape produkter til tjenester kan dette prosjektet ha positiv effekt både for virksomheten, næringen og miljøet. Prosjektet har også stor formidlingsverdi til andre næringer. De får et pluss for sine solide kundegrupper i verdikjeden, noe som viser stor vilje til å få til innovasjon og endring,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 430 000 kroner fra DOGA.

 

KOK: Vil få verden med på norsk badstubølge

Flytende badstuer har tatt Norge og Norden med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster. 

Nå vil badstugründerne i KOK eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet. 

Sammen med Eker Design legger KOK derfor ut på en designdrevet innovasjonsreise. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen. 

Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.  

«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA. 

 

Recouture: Skal redde tonnevis med sports- og moteklær 

Hvert år kaster nordmenn nesten 50 000 tonn med klær, ifølge tall fra Mepex. Blant de enorme mengdene tekstiler som går i søpla, finner vi store mengder reklamasjoner, feilproduksjoner og overskuddslagre fra norske merkevarer. Dette er klær som kunne vært reparert og reddet.

 

Recouture, en merkevare som spesialiserer seg på redesign, ønsker å løse denne store bærekraftutfordringen. Sammen med teknologiselskapet Vandre og designbyrået GR&EI skal oppstartsselskapet etablere en sirkulær verdikjede for tekstiler.  

 

Nå skal det gjennomføres et pilotprosjekt med Norrøna. Ved hjelp av designkompetanse skal hele prosessen optimaliseres – fra innsamling til reparasjon og produksjon. Resultatet blir attraktive, ombrukte klær i skjæringspunktet mellom tradisjonelle norske vevemønstre og et moderne uttrykk.

 

Prosjektet skal blant annet munne ut i en digital innsamlingsportal som kan håndtere store volum med klær som ellers ville blitt kastet. Målet er at alle disse prosessene skal skje både lokalt på Hadeland og ellers i Norge.

 

Ifølge juryen er dette et banebrytende prosjekt med stor spredningsverdi. Prosjektet vil kunne treffe helt nye målgrupper. 

«Ved å revitalisere kasserte tekstiler fra norske merkevarer, viser prosjektet en imponerende kombinasjon av innovasjon og miljøbevissthet. Designprosessen er nøkkelen til å skape attraktive, gjenbrukte produkter som kan transformere forbrukernes holdninger til mote og ombruk. Dette prosjektet vil inspirere til økt bærekraft og redusert avfall i en bransje som sårt trenger det,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA. 

 

Motitech: Eldretrim i egen stue

For at eldrebølgen ikke skal fylle alle sykehjemmene våre til randen, må stadig flere av oss bo hjemme lenger. Men en hverdag uten fysisk aktivitet gjør at forfallet skjer fort, og da øker presset på en underbemannet hjemmetjeneste.

 

Løsningen er at flere eldre blir stimulert til aktivitet, erfarer helseteknologiselskapet Motitech. De leverer allerede aktivitetsfremmende løsninger til institusjoner. Nå vil de inn i private hjem.

 

For å utvikle en tjeneste som holder eldre i form, må den være så intuitiv at den kan brukes av personer som ikke er teknologivante. Motitech har allerede rekruttert et tjuetalls testpersoner. Nå skal Agens lede prosjektet gjennom en eksperimenterende og testtung designprosess.

 

Juryen understreker at prosjektet tar for seg en kjent utfordring, og at det kan levere store verdier til både samfunn og enkeltindivider.

 

«Selskapet har utviklet gode tjenester mot proffmarkedet, og ønsker nå å treffe hjemmemarkedet. De er åpne på løsning, og ønsker å utforske mye. Innovasjonsgraden er stor, og overføringsverdi er svært god. Hvis de lykkes, vil det åpne markeder for virksomheten og ha god spredningseffekt til andre aktører,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 600 000 kroner fra DOGA.

 

CH2 Holding: Løser småbarnsfamiliens utstyrsfloke

Småbarnsforeldre flest føler seg til tider som pakkesler der de drar rundt på store mengder utstyr. Ikke sjelden er det snakk om både en og to bilstoler, i tillegg til trille og barnevogn. Finnes det ikke en enklere måte å gjøre dette på? 

Jo da, mener gründerne Christina og Halvor Holmgren i selskapet CH2 Holding. De planlegger å skape et helt nytt produktsegment: En kombinert bilstol og vogn som dekker behovene til barn i alderen 1 til 6 år.  

For å lykkes med dette må nyvinningen treffe perfekt på brukervennlighet, være enkel å reise med og behagelig å sitte i. Den må også møte en lang rekke sikkerhetskrav. I samarbeid med Frost Produkt, skal prosjektteamet kartlegge alle behov og deretter lage og teste prototyper sammen med småbarnsfamilier. 

 

Juryen uttaler at prosjektet er en svært innovativ løsning på en stor utfordring for mange.

 

«Vi ser stor verdi i prosjektets helhetlige syn på barnesikkerhet, brukervennlighet og komfort, noe som kan forenkle reiseopplevelsen for både foreldre og barn. Innovasjonspotensialet er betydelig, med muligheter for global eksport,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

Tastebuds: Portal for lokal matglede

Lokal kvalitetsmat slipper ofte ikke til hos de tre store dagligvareaktørene i Norge. Dermed blir det vanskelig selv for bevisste forbrukere å finne kortreist og bærekraftig mat fra småprodusenter.

 

Tastebuds har allerede etablert en hjemleveringstjeneste for lokale kvalitetsprodukter i Bergen. Nå vil de gå et steg videre. Sammen med designbyrået Form Bergen og restauranten Lysverket setter de nå i gang et brukersentrert designprosjekt som skal gi ny kunnskap om kundenes behov og vaner.

 

Gründernes mål er å utvikle en plattform som gir matentusiaster en sømløs vei fra inspirasjon til ferdig måltid: Et slags «Spotify for mat», som også er navnet på prosjektet. En funksjonell og engasjerende tjeneste vil tiltrekke flere kunder, noe som kommer lokale aktører til gode og støtter opp om bærekraftig forbruk.

 

Juryen vurderer prosjektet som innovativt og med stor læringsverdi for resten av bransjen.

 

«Vi ser et betydelig næringspotensial i å skape en tjeneste som skiller seg ut i det norske og globale matmarkedet. Prosjektets evne til å skape sterke nettverkseffekter og oppnå skalering, gjør det til et forbilde innen digital matformidling, både med hensyn til salg, men også kunnskap og inspirasjon,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

Up Norway: Sømløs reiseportal 

Hvert år skreddersyr Up Norway tusenvis av norgesferier av høy kvalitet. Samtidig ser de et behov for å arbeide mer effektivt. Medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg 10 timer å fullføre. 

 

Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio. 

 

Gründerbedriften anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass. 

 

Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren.  

 

«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway,» står det i juryuttalelsen. 

 

Prosjektet får 250 000 kroner fra DOGA. 

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* CH2 Holding AS, Halvor Holmgren, mobil 93 28 42 37, Halvor@ch2holding.com

* Jelpr AS, Christian Reitan, mobil 91 18 60 34, christian@jelpr.no

* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no

* Leasi, Kristian Sørgaard, mobil 40 29 20 14, kristian@leasi.no

* Motitech AS, Roald Kvam, mobil 90 96 14 76, rk@motitech.no

* Recouture AS, Hilde Hoff Nordskar, mobil 95 70 92 92, hildehoffnordskar@gmail.com

* Tastebuds AS, Morten Hønsi Følling, mobil 91 61 99 27, morten@tastebuds.no

* Up Norway AS, Kristian Færden Haanes, mobil 40 00 12 00, kristian.haanes@upnorway.com

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.10.2024 08:48
Teknisk løsning ZEVS AS