Oljedesign gir hakeslepp – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG
Onsdag ettermiddag mottok Lundin Norway og Scandinavian Design Group den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Ville utfordre messegjestene
2014 var et viktig år for oljeselskapet Lundin Norway. Med oppstart av Brynhild-feltet gikk de fra leteselskap til fullverdig operatør. Denne endringen ønsket de å vise gjennom en ny visuell identitet - og ved å lage en installasjon som skulle brukes på en internasjonal messe og siden monteres på det nye hovedkontoret på Lysaker.
– Vi ville lage noe som kunne utfordre både oss selv og våre gjester, sier ansvarlig for eksterne relasjoner, Frøydis Eldevik.
Scandinavian Design Group fikk oppdraget, og sammen med nøkkelpersoner fra Lundin Norway gikk de i gang med å utvikle den nye identiteten.
– Det var viktig for oss å vise at vi helt siden starten i 2004 har vært et selskap i konstant endring. Vi ville at designet skulle reflektere både bakgrunnen som leteselskap med flere store funn på norsk sokkel, og vår nye posisjon som operatør, forteller Eldevik.
Tiltrakk unge kandidater
Resultatet bryter med det tradisjonelle bransjespråket, som i stor grad består av bilder av oljeplattformer og gule innretninger. Med enkle virkemidler er logoen til Lundin Norway omformet til en levende, fysisk animasjon og installasjon. I jurykjennelsen heter det at dette er et svært spennende og innovativt grep å bruke i messesammenheng.
Messestanden til Lundin Norway ble lansert på den internasjonale oljemessen ONS i Stavanger i fjor. Den fikk solid mediedekning i internasjonale teknologi-, design- og arkitekturpublikasjoner, og har blitt hyppig delt i sosiale medier. Under messen fikk selskapet også en rekke henvendelser fra potensielle nye ansatte, særlig yngre arbeidstakere, som etter å ha besøkt installasjonen fikk øynene opp for Lundin Norway som en innovativ og spennende arbeidsgiver.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Lundin Norway, kommunikasjonsansvarlig Frøydis Eldevik, mobil 480 48 610
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Lundin Norway og Scandinavian Design Group mottok Merket for god design. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles
Lundin_Norway_bilde32_foto_Michael_Ray_Vera_Cruz_Angeles.jpg 3,21 kB (3000x2002)
Lundin_Norway_bilde33_foto_Michael_Ray_Vera_Cruz_Angeles.jpg 2,60 kB (3000x2002)