presseticker

Skip to main content

Norsk møbelstartup lanserer seg selv på Manhattan

  Publisert: 19.05.2024 12:31 - av  Henning Poulsen

Lunnheims samlede kolleksjon. Foto: Magnus Nordstrand

Foto: Øivind Haug

Foto: Magnus Nordstrand

Bare noen måneder etter at de har kommet i gang med bærekraftig produksjon av designmøbler i Innlandet, er Lunnheim på plass i New York sammen med landets fremste designbedrifter for å vise seg fram på gigantmessen ICFF.

– Vi er veldig fornøyde med å ha med Lunnheim. USA har blitt eksportmarked nummer én for norsk møbel- og interiørbransje. Nå som økonomien er litt bedre, bruker amerikanerne mer penger, noe som gir store muligheter for innovative aktører som Lunnheim, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

De fem norske designbedrifter som sammen utgjør årets utgave av utstillingskonseptet Inside Norway, er foruten Lunnheim også Heymat, Lundhs, Norsk Dun og Minus Furniture. Sammen fronter de Norge under den viktige nordamerikanske designmessen ICFF. Messen står mellom 19. og 21. mai på Javits Center i Hell’s Kitchen på Manhattan i New York.

 

Lanserer ny merkevare

Årets ICFF-messe blir åsted for noe litt utenom det vanlige, nemlig lanseringen av en helt ny norsk møbelmerkevare: Lunnheim. De produserer møblene sine på Torpa.

 

– Dette er første gang vi viser oss fram. Inside Norway er en fantastisk mulighet for en knøttliten oppstartsbedrift som oss. Vi ville ikke hatt ressurser til å delta på en messe som dette alene. Vi har store ambisjoner om å selge norskproduserte designmøbler både i og utenfor Norge, og på ICFF får vi vist oss fram til et internasjonalt designpublikum forteller Kristian Myhre, som sammen med bror Martin står bak den helt ferske møbelmerkevaren.

 

På messen i New York viser Lunnheim fram én lenestol – Kollen Lounge Chair – og to sofabord designet av prisbelønte Tobias Berg, lysestaker designet av Nichlas Hvesser og et sidebord i rustfritt stål som brødrene Myhre har tegnet.

 

– Vi underskrev samarbeidsavtalen med Tobias Berg i februar i år, og det er gøy at vi kan ta med flere av møblene han har designet for oss til ICFF allerede nå. Vi lager norske kvalitetsmøbler med god design, produsert på en ansvarsfull og bærekraftig måte. Jeg er helt overbevist om at det kan appellere til amerikanere. Målet er å få merkevaren ut i verden, og da er dette en god start, sier Myhre.

 

Vil ha bedre konkurransevilkår

For drøyt 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet for norske møbler, interiør og tekstiler. Nå er det ingen som kjøper mer enn amerikanerne. De siste fem årene har norsk eksport over Atlanteren gått opp med om lag 80 prosent. Likevel er ikke designbransjesjef Egil Sundet fornøyd.

 

– Vi kunne fått til mye mer dersom norske myndigheter matchet støtten våre naboland gir til sin ferdigvareindustri. Arbeidende kapital spises opp av den særnorske formueskatten. Det betyr at evnen til å satse på eksport minker, mens arbeidsplasser i industrien flyttes ut av Norge. Investeringsstøtten er også mye lavere, men heldigvis kommer det nå en eksportsatsing for bransjen, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Lunnheim, medgründer Kristian Myhre, mobil 95 91 64 19

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.05.2024 12:31
Teknisk løsning ZEVS AS