presseticker

Skip to main content

Innovasjonsstøtte til nanorensing av ballastvann og ny bruk av offshorekompetanse

  Publisert: 23.01.2017 07:37 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Trilobite vil bruke nano- og mikroteknologi til å rense ballastvann. Kongsberg Maritime ønsker å bruke offshorekompetansen sin for å skape bedre løsninger for havbasert akvakultur. Nå får de to virksomhetene nesten 1,4 millioner kroner i innovasjonsmidler til idéutvikling.

I offshoresektoren har Kongsberg Maritime i lang tid bygget opp kompetanse på kompliserte maritime operasjoner under krevende arbeidsforhold. Nå ønsker de å løfte sin teknologiplattform inn i en helt ny næring: akvakultur. I 2012 la regjeringen frem en analyse som beregner potensiell omsetningsverdi i biomarin industri til 550 milliarder kroner innen 2050.

 

– Akvakulturnæringen står overfor radikale endringer, og vi ønsker å være en aktiv bidragsyter i denne prosessen. Vi skal nå i gang med en designdrevet innovasjonsprosess for å tilpasse løsninger og tjenester til aktuelle problemstillinger innenfor akvakultur, og da spesielt oppdrett i mer væreksponerte områder. Noen av områdene vi ser på er økt fiskevelferd og bedre samspill mellom mennesker og teknologi, forteller Thor Hukkelås, forsknings- og utviklingsdirektør for akvakultur i Kongsberg Maritime.

 

Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Halogen og har fått 700 000 kroner i støtte.

 

Vil bygge renseanlegg

Sørlandsbedriften Trilobite har samarbeidet med flere fagtunge internasjonale miljøer i utviklingen av det de mener er fremtidens løsning for vann- og væskerensing. Reglene for rensing av ballastvann er i ferd med å bli strammet inn internasjonalt, noe som presser fram mer avanserte løsninger.

 

– En utfordring er å ta steget fra laboratorium til marked. Vi har grunnteknologi som tilfredsstiller det kommende regelverket, og nå skal vi bruke brukerdrevne designprosesser for å bygge en bro mellom forskningsresultater og det som skal bli et kommersielt anlegg for ballastvann, forteller Eirik Bentzen Egeland, gründer og administrerende direktør i Trilobite, som har fått 670 000 kroner i støtte til prosjektet.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

Øker konkurransekraften til næringslivet

Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* Kongsberg Maritime, VP Communications - Gunvor Hatling Midtbø, mobil 99 21 42 09

* Kongsberg Maritime, direktør Akvakultur R&D – Thor Hukkelås mobil 93 02 92 83

* Trilobite, gründer og adm.dir. Eirik Bentzen Egeland, mobil 99 02 38 53

 

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Her er årets DIP-prosjekter:

* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:37
Teknisk løsning ZEVS AS