presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Fikk fart på omsetningen etter designsatsing – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:26 - av  Henning Poulsen

KLP Eiendom og Neue Design mottok Merket for god design for nye Paleet. Foto: Neue Design

Acapo og Anti mottok Merket for god design. Foto: Acapo

Oslo: Paleet har blitt omskapt til et handelskonsept i internasjonal toppklasse. Acapo har fått en visuell kommunikasjon som bryter med advokatbransjens tunge stammespråk. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Acapo og Paleet ved KLP Eiendom den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Paleet: Fra glemsel til elegant rebell

Tøffere konkurranse fra provinsielle kjøpesentre og nye varemagasin i sentrum gjorde at ærverdige Paleet tapte kunder og kroner. Etter en omfattende reposisjonering og ombygging peker nå alle piler oppover for den elegante rebellen på Karl Johans gate.

 

– Vi var blitt litt gjemt og glemt de siste årene, og posisjonen vi tok ved åpningen i 1990 var rett og slett ikke blitt tatt vare på. Vi skjønte at vi måtte få klarhet i hva Paleet skulle være fremover, forteller senterleder Øystein Aurlien.

 

Etter mange og omfattende diskusjoner internt ble kursen staket ut. Den nye ambisjonen var å skape en helt ny og annerledes destinasjon for mote og livsstil i Oslo. Neue Design Studio ble hentet inn for å gi den nye retningen en unik identitet.

 

Stramt og lekent

Resultatet ble et visuelt uttrykk som er minimalistisk og stramt, men på samme tid også lekent. I jurykjennelsen heter det at profilen er overraskende moderne for et såpass tradisjonsrikt varehus. Den hever og bygger Paleets identitet. Der mye eksklusiv kommunikasjon kan være kald og endimensjonal, fremstår Paleet med varm og levende personlighet. Tosidigheten – det rebelske mot det elegante – gjør at merkevaren oppleves menneskelig, uttaler juryen.

 

For å knytte design og arkitektur sammen har Neue Design Studio jobbet tett sammen med Paleets innleide arkitekter, Jarmund/Vigsnæs Arkitekter samt RISS Interiørarkitekter og Lysstoff. Designerne har utviklet fargepaletten slik at den utfyller fargene i arkitektenes materialvalg og får identitet og arkitektur til å utfylle hverandre.

 

Hagler med kunder og ros

Siden dørene til nye Paleet åpnet i september i fjor har folk strømmet til.

 

– Selv om det ennå er for tidlig å konkludere ser vi at omsetningen ligger om lag 15 prosent høyere enn den gjorde før ombyggingen. Besøkstallene er i snitt 33 prosent høyere. Viktigere er alle de strålende tilbakemeldingene vi får fra publikum og presse. Toneangivende medier som FRAME Magazine, Wallpaper og Monocle skriver at Oslo endelig har fått et handelskonsept av internasjonal klasse. Det viser at vi har lykkes med å skape et rammeverk – gjennom design og arkitektur – for gode handleopplevelser, sier senterlederen.

 

Acapo: Trengte en totalfornyelse

Immaterielle rettigheter kan være et tungt og komplisert fagfelt. For å lykkes med nå ut til nye kunder kreves enkel og engasjerende kommunikasjon. Dette manglet hos Acapo, et av Norges ledende konsulentselskaper innen immaterielle rettigheter.

 

– Vi har vokst mye de siste årene, blant annet gjennom fusjoner. Som et resultat av dette var den visuelle profilen vår blitt litt lappete. Vi trengte en total gjennomgang og fornyelse av profilen, slik at vi bedre kunne kommunisere hva vi gjør og hvordan vi kan hjelpe norske bedrifter med å ta vare på den innovasjonen de skaper, sier daglig leder og advokat Hilde Vold-Burgess.

 

Brøt med advokatspråket

Designbyrået Anti, også fra Bergen, ble satt på saken. Sammen med Acapo staket de ut en kurs som brøt med normen for hvordan tradisjonelle advokatselskaper og andre bransjeaktører fremstiller seg selv.

 

De endte opp med en visuell profil som med fargepalett, kreativt språk og islett av humor skiller seg tydelig ut fra konkurrentene. En miks mellom faste elementer som logo, typografi og fargeskala og fleksible elementer som bildemotiver, illustrasjoner og interaktive installasjoner er med på å gjøre profilen levende og aktuell.

 

Acapo får ros av juryen for å kommunisere på en måte som er med på å ufarliggjøre et fagfelt som kan virke utilgjengelig for mange. «Profilen kommuniserer et vanskelig budskap på en enkel måte uten at det blir banalt, og bygger på troverdig vis bro mellom seriøs jus og kreativ virksomhet. Dette troner over det meste vi har sett tidligere», står det i jurykjennelsen.

 

– Vi ønsker å bygge ned de barrierene som gjør at potensielle kunder ikke tar kontakt med oss. Ofte kontaktes vi først når det er oppstått et problem i tilknytning til den immaterielle verdien eller rettigheten. Da kan det være for sent, eller det blir en lang og tung vei til målet. Ved hjelp av den nye profilen vår kommuniserer vi at man bør være bevisst og proaktiv ved å søke bistand i en tidlig fase, sier Vold-Burgess.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Acapo, daglig leder Hilde Vold-Burgess, telefon 55 21 40 84

* Paleet, senterleder Øystein Aurlien, mobil 932 02 156

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

KLP Eiendom og Neue Design mottok Merket for god design for nye Paleet. Foto: Neue Design

 

Acapo og Anti mottok Merket for god design. Foto: Acapo

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:26
Teknisk løsning ZEVS AS